Vyučující
|
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Ontogeneze člověka a vliv prostředí na formování lidského jedince. 3. Pohybová soustava, její vývoj, pohyb. Centrální nervová soustava a její vývoj, intelektové schopnosti. 4. Výživa člověka. 5. Imunita. Hygiena. Režim práce a odpočinku. 6. Pohlavní soustava. Sexuální chování a výchova. 7. Vybrané vyšetřovací metody, vybrané skupiny léků. 8. Vybrané fyzické a infekční nemoci a poruchy. 9. -10. Vybrané psychické nemoci a poruchy. Závislosti. Stres a traumatické zážitky. 11. Prevence zdravotních rizik. Inkluze dětí s postižením. 12. - 13. První pomoc.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
být schopen pochopit vliv ontogenetické fáze a zdraví člověka na jeho možnosti z hlediska motorického, psychického nebo sociálního výkonu |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát ontogenezi člověka, obzvlášť podrobně do 6ti let věku |
znát dozrávání klíčových orgánových soustav a systémů člověka (pohybová, CNS, dýchací soustava, pohlavní soustava, imunitní systém) především s ohledem na běžný provoz a vzdělávání v MŠ |
podrobně znát psychomotorický, intelektuální a sociální vývoj člověka, se zvláštním zřetelem na děti do 6ti let |
znát významné látky pro výživu člověka, jejich význam pro lidský organismus i vliv na lidské zdraví (včetně negativních), zejména s ohledem na výživu a pitný režim dětí |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění s důrazem na děti |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
Odborné dovednosti |
---|
být schopen posoudit přiměřenost fyzických charakteristik, motorických, intelektuálních a sociálních dovedností dítěte jejich věku |
být schopen posoudit běžná zařízení a vybavení MŠ, aktivity a denní režim MŠ s ohledem na možnosti dětí předškolního věku daných jejich ontogenetickým vývojem a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do MŠ a reagovat na sexuální chování dětí v MŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
-
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha, 2009.
-
Müllerová, Lenka. Biologie člověka a zdravotní prevence. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-362-6.
-
REITEROVÁ, S., ŠTEIGL J. Biologie člověka a zdravotnická prevence. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1411-2.
-
Zahálková, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3811-X.
|