Předmět: Biologie dítěte a zdrav. výchova pro MŠ

« Zpět
Název předmětu Biologie dítěte a zdrav. výchova pro MŠ
Kód předmětu CBG/BIZVM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Ontogeneze člověka a vliv prostředí na formování lidského jedince. 3. Pohybová soustava, její vývoj, pohyb. Centrální nervová soustava a její vývoj, intelektové schopnosti. 4. Výživa člověka. 5. Imunita. Hygiena. Režim práce a odpočinku. 6. Pohlavní soustava. Sexuální chování a výchova. 7. Vybrané vyšetřovací metody, vybrané skupiny léků. 8. Vybrané fyzické a infekční nemoci a poruchy. 9. -10. Vybrané psychické nemoci a poruchy. Závislosti. Stres a traumatické zážitky. 11. Prevence zdravotních rizik. Inkluze dětí s postižením. 12. - 13. První pomoc.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni
Odborné dovednosti
být schopen pochopit vliv ontogenetické fáze a zdraví člověka na jeho možnosti z hlediska motorického, psychického nebo sociálního výkonu
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát ontogenezi člověka, obzvlášť podrobně do 6ti let věku
znát dozrávání klíčových orgánových soustav a systémů člověka (pohybová, CNS, dýchací soustava, pohlavní soustava, imunitní systém) především s ohledem na běžný provoz a vzdělávání v MŠ
podrobně znát psychomotorický, intelektuální a sociální vývoj člověka, se zvláštním zřetelem na děti do 6ti let
znát významné látky pro výživu člověka, jejich význam pro lidský organismus i vliv na lidské zdraví (včetně negativních), zejména s ohledem na výživu a pitný režim dětí
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění s důrazem na děti
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci
Odborné dovednosti
být schopen posoudit přiměřenost fyzických charakteristik, motorických, intelektuálních a sociálních dovedností dítěte jejich věku
být schopen posoudit běžná zařízení a vybavení MŠ, aktivity a denní režim MŠ s ohledem na možnosti dětí předškolního věku daných jejich ontogenetickým vývojem a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do MŠ a reagovat na sexuální chování dětí v MŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha, 2009.
  • Müllerová, Lenka. Biologie člověka a zdravotní prevence. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-362-6.
  • REITEROVÁ, S., ŠTEIGL J. Biologie člověka a zdravotnická prevence. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1411-2.
  • Zahálková, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3811-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní