Předmět: Biologie člověka

« Zpět
Název předmětu Biologie člověka
Kód předmětu CBG/BIČN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dušáková Iva, Mgr.
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Systémový přístup v biologii, základní znaky života, obecná biologie 2. Ontogenetický vývoj člověka 3. Soustava kosterní a soustava svalová, tkáně 4. Soustava oběhová a imunitní systém 5. Soustava dýchací, kožní a vylučovací 6. Soustava trávicí a výživa člověka 7. Soustava nervová, smysly část I. 8. Smysly část II., soustava žláz s vnitřní sekrecí 9. Soustava pohlavní 10. Základy genetiky člověka, vybrané vyšetřovací metody 11. První pomoc. 12. Vybrané fyzické, infekční nemoci a psychické nemoci. 13. Přehled drog, vybrané skupiny léků.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni
Cílem předmětu je prohloubit středoškolské znalosti anatomie a fyziologie člověka s důrazem na pochopení účelu anatomických struktur a funkcí fyziologických dějů. Seznámit studenty s lidskou ontogenezí včetně specifik jednotlivých vývojových fází. Naučit studenty základy první pomoci, péči o zdraví a seznámit je s vybranými fyzickými a psychickými nemocemi a poruchami, včetně jejich možného vlivu na vzdělávání žáků.
Výsledky učení
znát stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány
znát fylogenezi a ontogenezi člověka
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava
znát mechanismy zajišťující homeostázu, základní životní projevy, ontogenezi a reakce na vnější podněty
znát vliv dědičnosti na ontogenezi a zdraví jedince
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci
Odborné dovednosti
chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Doporučená literatura
  • Dylevský, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : Epava, 1995. ISBN 80-901667-0-9.
  • Kočárek E. Biologie člověka 1. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960.
  • Kočárek E. Biologie člověka 2. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-48-7.
  • Kočárek E. Genetika. Praha, 2012. ISBN 978-80-86960-36-4.
  • Kopecký, Miroslav. Somatologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2271-8.
  • Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2005.
  • Šmarda J. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
  • Závodská R. Biologie buněk. Praha, 2012. ISBN 80-86960-15-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr