Vyučující
|
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
-
Dušáková Iva, Mgr.
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní přednáška: historický a současný pohled na taxonomii organismů, vymezení aktuálních eukaryotních říší, endosymbiotická teorie, Cyanobacteria. 2. Acrasiomycota, Euglenophyta, SAR - Plasmodiophoromycota, Chlorarachniophyta. 3. Dinophyta, obecná charakteristika Heterokontophyta, Phaeothamniophyceae, Chrysophyceae, Fucophyceae. 4. Heterokontophyta - Xanthophyceae, Eustigmatophyceae, Bacillariophyceae, Raphidophyceae, Labyrinthulomycota, Peronosporomycota. 5. Cryptophyta, Haptophyta, Archaeplastida: Glaucophyta. 6. Rhodophyta, Chlorophyta: úvodní charakteristika, Prasinophyceae s.l. 7. Chlorophyta: Ulvophyceae, Cladophorophyceae, Bryopsidophyceae, Dasycladophyceae, Trentepohliophyceae, Trebouxiophyceae, Chlorophyceae. 8. Charophyta: Mesostigmatophyceae, Chaetosphaeridiophyceae, Klebsormidiophyceae, Coleochaetophyceae, Charophyceae, Zygnematophyceae 9. Myxomycota, Fungi - obecná charakteristika. 10. Chytridiomycota, Blastocladiomycota, Microsporidiomycota, Zygomycota. 11. Glomeromycota, Ascomycota - Taphrinomycotina, Saccharomycotina. 12. Ascomycota - Pezizomycotina. 13. Basidiomycota, Lichenes.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 32 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát stavbu prokaryotické a eukaryotické buňky na gymnaziální úrovni |
znát stavbu rostlinné buňky na gymnaziální úrovni |
znát stavbu buňky hub na gymnaziální úrovni |
mít znalosti systematické algologie, mykologie a lichenologie na středoškolské úrovni |
znát pravidla tvorby biologických systémů |
znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s mikroskopem na gymnaziální úrovni |
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát systematické členění skupin tzv. bezcévných rostlin |
znát morfologii, ultrastrukturu, rozmnožování, ekologii a taxonomii tzv. bezcévných rostlin |
znát základní zástupce skupin tzv. bezcévných rostlin |
Odborné dovednosti |
---|
umět užívat latinské odborné názvosloví zástupců tzv. bezcévných organismů bez chyb ústně i písemně |
umět definovat typ stélky sinic a řasových organismů |
umět pozorovat, poznat a popsat struktury buňky sinic, řas a hub pozorovatelné ve světelném i elektronovém mikroskopu |
pozorovat na předloženém materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni morfologické struktury těla tzv. bezcévných organismů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Graham, L. E. et Wilcox, L. W. Algae. 2000.
-
Kalina, T. et Váňa, J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii.. Praha, 2005.
|