|
Vyučující
|
-
Sequensová Pavlína, RNDr. Ph.D.
-
Šilhavá Beata, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Bryophyta, Marchantiophyta, Anthocerophyta 2. Vyšší rostliny - Cormobionta. Základní pojmy (systematika, taxonomie, metody systematické botaniky). Historický přehled pojetí klasifikačních systémů. Evoluce, znaky a rodozměna taxonomicky významných skupin. 3. Původ vyšších rostlin, telomová a stelární teorie. 4. Přehled, evoluční vztahy a charakteristiky Rhyniophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophyta 5. Equisetophyta, Lycopodiophyta, 6. Polypodiophyta 7. Cycadophyta, Ginkgoophyta, Pinophyta 8. Gnetophyta, Magnoliophyta bazální dvouděložné ANITA + magnolidová větev 9. Jednoděložné - Liliopsida 10. Rosopsida Ranunculales, Proteales, Caryophyllales 11. Rosopsida Eurosids I 12. Rosopsida Eurosids II 13. Rosopsida Asterids Euasterids I, Euasterids II
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s demonstrací, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 18 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student by se měl dobře orientovat v botanické morfologii a v základech molekulární biologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student by se měl dobře orientovat v botanické morfologii a v základech molekulární biologie, umět pracovat s mikroskopem na gymnaziální úrovni |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát jednotlivé skupiny systému vyšších rostlin (Cormobiont) a jejich zástupce |
| umět popsat původ a evoluční vztahy ve skupině vyšších rostlin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| determinovat běžné druhy rostlin |
| být schopen zpracovat botanický herbář |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Praktická zkouška, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bremer, K?re; Bremer, Birgitta; Thulin, Mats. Introduction to phylogeny and systematics of flowering plants. Uppsalla : Uppsala Universitet, 2003. ISBN 91-554-5828-9.
-
Cronquist, Arthur. The evolution and classification of flowering plants. 2 nd ed. New York : NEw York botanical garden, 1988. ISBN 0-89327-332-5.
-
Ehrendorfer, F. Evolution und Systematik. - In: Lehrbuch der Botanik fur Hochschulen. Gustav Fischer Stuttgart, 1998.
-
Hendrych, Radovan. Systém a evoluce vyšších rostlin : Učební přehled. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Judd, Walter S. Plant systematics : a phylogenetic approach. 2nd ed. Sunderland : Sinauer Associates, 2002. ISBN 0-87893-403-0.
-
Kubát, Karel. Klíč ke květeně České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
-
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 2, Gefässpflanzen: Grundband : Mit 800 Abbildungen /.
-
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 3, Gefässpflanzen : Atlasband : mit 2814 abgebildeten Arten /.
-
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 4, Gefässpflanzen : kritischer Band : mit 743 Abbildungen.
-
Takhtajan, Armen. Diversity and classification of flowering plants. New York : Columbia University Press, 1997. ISBN 0-231-10098-1.
|