Předmět: Botanika systematická 1

« Zpět
Název předmětu Botanika systematická 1
Kód předmětu CBG/BOTS1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
  • Dušáková Iva, Mgr.
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní přednáška: historický a současný pohled na taxonomii organismů, vymezení aktuálních eukaryotních superskupin, endosymbiotická teorie. 2. Cyanobacteria. Discoba - Acrasiomycota, Euglenophyta. 3. TSAR - Plasmodiophoromycota, Chlorarachniophyta, Dinophyta, 4. Heterokontophyta - Chrysophyceae, Fucophyceae, Xanthophyceae, Eustigmatophyceae. 5. Bacillariophyceae, Raphidophyceae, Labyrinthulomycota, 6. Peronosporomycota. Cryptophyta, Haptophyta, Archaeplastida - Glaucophyta. Rhodophyta, 7. Archaeplastida - Chlorophyta: Ulvophyceae, Trebouxiophyceae. 8. Archaeplastida - Chlorophyta: Chlorophyceae, Streptofyta - Charophyta: Mesostigmatophyceae, Chlorokybophyceae, Klebsormidiophyceae, Coleochaetophyceae, Charophyceae, Zygnematophyceae. 9. Myxomycota, Fungi - obecná charakteristika. 10. Chytridiomycota, Blastocladiomycota, Microsporidiomycota, Zygomycota. 11. Glomeromycota, Ascomycota - Taphrinomycotina, Saccharomycotina. 12. Ascomycota - Pezizomycotina. 13. Basidiomycota, Lichenes.

Studijní aktivity a metody výuky
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 32 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát stavbu prokaryotické a eukaryotické buňky na gymnaziální úrovni
znát stavbu rostlinné buňky na gymnaziální úrovni
znát stavbu buňky hub na gymnaziální úrovni
mít znalosti systematické algologie, mykologie a lichenologie na středoškolské úrovni
znát pravidla tvorby biologických systémů
znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni
Odborné dovednosti
umět pracovat s mikroskopem na gymnaziální úrovni
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni
Obecné způsobilosti
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát systematické členění skupin tzv. bezcévných rostlin
znát morfologii, ultrastrukturu, rozmnožování, ekologii a taxonomii tzv. bezcévných rostlin
znát základní zástupce skupin tzv. bezcévných rostlin
Odborné dovednosti
umět užívat latinské odborné názvosloví zástupců tzv. bezcévných organismů bez chyb ústně i písemně
umět definovat typ stélky sinic a řasových organismů
umět pozorovat, poznat a popsat struktury buňky sinic, řas a hub pozorovatelné ve světelném i elektronovém mikroskopu
pozorovat na předloženém materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni morfologické struktury těla tzv. bezcévných organismů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Praktická zkouška,
Doporučená literatura
  • Sinice a řasy. .
  • Graham, L. E. et Wilcox, L. W. Algae. 2000.
  • Kalina, T. et Váňa, J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii.. Praha, 2005.
  • Kout, Jiří. Základní přehled mykologie. Plzeň. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr