Vyučující
|
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
-
Kučerová Eva, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy (systematika, taxonomie, metody systematické botaniky). Historický přehled pojetí klasifikačních systémů. Evoluce a původ vyšších rostlin, telomová a stelární teorie. 2. Bryophyta, Marchantiophyta, Anthocerophyta. Vyšší rostliny - Cormobionta: Rhyniophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophyta. 3. Equisetophyta, Lycopodiophyta, Polypodiophyta I. (fosilní) 4. Polypodiophyta II. (recentní). Semenné rostliny. 5. Nahosemenné rostliny. Cycadophyta, Cordaity, Ginkgoophyta, Pinophyta 6. Krytosemenné rostliny. Bazální dvouděložné rostliny: ANA/ANITA + magnolidová větev. Jednoděložné rostliny I. "Alismatidy" 7. Jednoděložné rostliny II. "Liliidy" 8. Jednoděložné rostliny III. "Commelinidy" 9. Rosopsida I. Bazální skupiny Rosopsid. Eurosids I. 10. Rosopsida II. Eurosids II. 11. Rosopsida III. Eurosids III. 12. Rosopsida IV.Eurosids IV. Superastrids I 13. Rosopsida V. Superasterids II
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s demonstrací, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 18 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student by se měl dobře orientovat v botanické morfologii a v základech molekulární biologie |
Odborné dovednosti |
---|
student by se měl dobře orientovat v botanické morfologii a v základech molekulární biologie, umět pracovat s mikroskopem na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát jednotlivé skupiny systému vyšších rostlin (Cormobiont) a jejich zástupce |
umět popsat původ a evoluční vztahy ve skupině vyšších rostlin |
Odborné dovednosti |
---|
determinovat běžné druhy rostlin |
být schopen zpracovat botanický herbář |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Atherton, Ian; Bosanquet, Sam D. S.; Lawley, Mark. Mosses and liverworts of Britain and Ireland : a field guide. 1st ed. [Middlewich] : British Bryological Society, 2010. ISBN 978-0-9561310-1-0.
-
Judd, Walter S. Plant systematics : a phylogenetic approach. 2nd ed. Sunderland : Sinauer Associates, 2002. ISBN 0-87893-403-0.
-
Kalina, Tomáš; Váňa, Jiří. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1036-1.
-
Kaplan, Z. ed. Klíč ke květeně České republiky. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-2660-6.
-
Kremer, Bruno P.; Muhle, Hermann. Lišejníky, mechorosty, kapraďorosty : evropské druhy. Vyd. 1. Praha : Ikar, 1998. ISBN 80-7202-356-X.
|