Vyučující
|
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
-
Nová Anna, Mgr.
-
Soukupová Klára, Mgr.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika biologie jako vědní obor a její zařazení do systému věd, předmět zkoumání tohoto oboru, úkoly, jeho význam a funkce v učitelském vzdělávání. Předmět a metody vědeckého zkoumání této předmětové didaktiky. 2. Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky biologie u nás, významné osobnosti přírodních věd a vzdělávání ve vztahu k přírodním vědám, hlavně biologie. 3. Postavení biologie ve škole, její význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům. 4. Cíle výuky biologie na SŠ - od obecných po konkrétní cíle, taxonomie cílů, formulace cílů, ověřování cílů výuky. 5. Biologie v RVP. Tvorba školních vzdělávacích programů. Ukázky ŠVP. 6. Obsah biologického vyučování, pojetí, strukturace předmětu biologie, analýza učiva. 7. Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu vyučovacího předmětu biologie. Rozdíl v obsahu biologie jako vědy a v obsahu biologie jako učebního předmětu. 8. Zásady, pravidla a principy výuky v biologii. 9. Vyučovací formy ve výuce biologie. 10. Význam a funkce vyučovacích metod, třídění metod, možnosti jejich použití v různých fázích výuky biologie. 11. Volba metod výuky vzhledem k cílům výuky. 12. Hodnocení a klasifikace v přírodopisu, diagnostické zásady. 13. Reflexe a hodnocení výsledků vyučování - význam a základní pojmy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s demonstrací
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie |
znát základní principy a kategorie obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice biologie |
Odborné dovednosti |
---|
pochopit, rozpracovat a aplikovat RVP SŠ pro vzdělávací proces |
aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky biologie |
aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky biologie |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat vývoj biologického vyučování a způsoby jeho koncipování |
znát hlavní trendy v didaktice biologie jako vědním oboru |
znát typy koncipování biologického učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů |
vysvětlit principy didaktické transformace a její odraz v základních kurikulárních dokumentech |
popsat složky didaktické analýzy učiva |
znát základní kategorie procesuální stránky výuky biologie |
Odborné dovednosti |
---|
provádět prakticky didaktickou analýzu |
didakticky transformovat biologické učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků |
aplikovat různé typy koncipování biologického učiva ve výuce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
-
Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.
|