Předmět: Didaktika biologie 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 1
Kód předmětu CBG/DB1S
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Nová Anna, Mgr.
  • Soukupová Klára, Mgr.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika biologie jako vědní obor a její zařazení do systému věd, předmět zkoumání tohoto oboru, úkoly, jeho význam a funkce v učitelském vzdělávání. Předmět a metody vědeckého zkoumání této předmětové didaktiky. 2. Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky biologie u nás, významné osobnosti přírodních věd a vzdělávání ve vztahu k přírodním vědám, hlavně biologie. 3. Postavení biologie ve škole, její význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům. 4. Cíle výuky biologie na SŠ - od obecných po konkrétní cíle, taxonomie cílů, formulace cílů, ověřování cílů výuky. 5. Biologie v RVP. Tvorba školních vzdělávacích programů. Ukázky ŠVP. 6. Obsah biologického vyučování, pojetí, strukturace předmětu biologie, analýza učiva. 7. Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu vyučovacího předmětu biologie. Rozdíl v obsahu biologie jako vědy a v obsahu biologie jako učebního předmětu. 8. Zásady, pravidla a principy výuky v biologii. 9. Vyučovací formy ve výuce biologie. 10. Význam a funkce vyučovacích metod, třídění metod, možnosti jejich použití v různých fázích výuky biologie. 11. Volba metod výuky vzhledem k cílům výuky. 12. Hodnocení a klasifikace v přírodopisu, diagnostické zásady. 13. Reflexe a hodnocení výsledků vyučování - význam a základní pojmy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie
znát základní principy a kategorie obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice biologie
Odborné dovednosti
pochopit, rozpracovat a aplikovat RVP SŠ pro vzdělávací proces
aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky biologie
aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky biologie
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat vývoj biologického vyučování a způsoby jeho koncipování
znát hlavní trendy v didaktice biologie jako vědním oboru
znát typy koncipování biologického učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů
vysvětlit principy didaktické transformace a její odraz v základních kurikulárních dokumentech
popsat složky didaktické analýzy učiva
znát základní kategorie procesuální stránky výuky biologie
Odborné dovednosti
provádět prakticky didaktickou analýzu
didakticky transformovat biologické učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků
aplikovat různé typy koncipování biologického učiva ve výuce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
  • Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
  • Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
  • Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr