Předmět: Didaktika biologie 1 (ZŠ)

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 1 (ZŠ)
Kód předmětu CBG/DB1ZN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Horešovská Štěpánka, RNDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika přírodopisu jako vědní obor a její zařazení do systému věd, předmět zkoumání tohoto oboru, úkoly, jeho význam a funkce v učitelském vzdělávání. Předmět a metody vědeckého zkoumání této předmětové didaktiky. 2. Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky přírodopisu u nás, srovnávací analýza vybraných typů přírodopisného vyučování. 3. Postavení přírodopisu ve škole, jeho význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům. 4. Přírodopis v RVP. Tvorba školních vzdělávacích programů. Ukázky ŠVP. 5. Obsah přírodopisného vyučování, pojetí, strukturace přírodopisu, analýza učiva. 6. Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu školního přírodopisu. Rozdíl obsahu biologie jako vědy a obsahu přírodopisu jako učebního předmětu. 7. Zásady, pravidla a principy výuky v přírodopise. 8. Vyučovací formy práce vyučujícího přírodopisu. 9. Význam a funkce vyučovacích metod, třídění metod, možnosti jejich použití v různých fázích výuky. 10. Volba metod výuky vzhledem k cílům výuky. 11. Hodnocení a klasifikace v přírodopisu, diagnostické zásady. 12. Reflexe a hodnocení výuky - význam a základní pojmy. 13. Možnosti integrace přírodopisu s ostatními vzdělávacími oblastmi v širším i užším slova smyslu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie
znát základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu
znát základní kategorievývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu
Odborné dovednosti
pochopit, rozpracovat a aplikovat RVP ZŠ pro vzdělávací proces
aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky přírodopisu
aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát dějiny a vývoj přírodopisného vyučování
znát hlavní trendy v didaktice biologie jako vědním oboru
znát typy koncipování biologického učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů.
vysvětlit principy didaktické transformace a její odraz v základních kurikulárních dokumentech
popsat složky didaktické analýzy učiva
znát základní kategorie procesuální stránky výuky biologie
Odborné dovednosti
provádět prakticky didaktickou analýzu
didakticky transformovat biologické učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků
aplikovat různé typy koncipování biologického učiva ve výuce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. BENEŠ, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy.. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr