Vyučující
|
-
Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Horešovská Štěpánka, RNDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika přírodopisu jako vědní obor a její zařazení do systému věd, předmět zkoumání tohoto oboru, úkoly, jeho význam a funkce v učitelském vzdělávání. Předmět a metody vědeckého zkoumání této předmětové didaktiky. 2. Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky přírodopisu u nás, srovnávací analýza vybraných typů přírodopisného vyučování. 3. Postavení přírodopisu ve škole, jeho význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům. 4. Přírodopis v RVP. Tvorba školních vzdělávacích programů. Ukázky ŠVP. 5. Obsah přírodopisného vyučování, pojetí, strukturace přírodopisu, analýza učiva. 6. Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu školního přírodopisu. Rozdíl obsahu biologie jako vědy a obsahu přírodopisu jako učebního předmětu. 7. Zásady, pravidla a principy výuky v přírodopise. 8. Vyučovací formy práce vyučujícího přírodopisu. 9. Význam a funkce vyučovacích metod, třídění metod, možnosti jejich použití v různých fázích výuky. 10. Volba metod výuky vzhledem k cílům výuky. 11. Hodnocení a klasifikace v přírodopisu, diagnostické zásady. 12. Reflexe a hodnocení výuky - význam a základní pojmy. 13. Možnosti integrace přírodopisu s ostatními vzdělávacími oblastmi v širším i užším slova smyslu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s demonstrací
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie |
znát základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu |
znát základní kategorievývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu |
Odborné dovednosti |
---|
pochopit, rozpracovat a aplikovat RVP ZŠ pro vzdělávací proces |
aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky přírodopisu |
aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát dějiny a vývoj přírodopisného vyučování |
znát hlavní trendy v didaktice biologie jako vědním oboru |
znát typy koncipování biologického učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. |
vysvětlit principy didaktické transformace a její odraz v základních kurikulárních dokumentech |
popsat složky didaktické analýzy učiva |
znát základní kategorie procesuální stránky výuky biologie |
Odborné dovednosti |
---|
provádět prakticky didaktickou analýzu |
didakticky transformovat biologické učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků |
aplikovat různé typy koncipování biologického učiva ve výuce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. BENEŠ, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy.. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|