Předmět: Didaktika biologie 1 (ZŠ)

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 1 (ZŠ)
Kód předmětu CBG/DB1ZS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Anna, Mgr.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Horešovská Štěpánka, RNDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Didaktika přírodopisu jako vědní obor a její zařazení do systému věd, předmět zkoumání tohoto oboru, úkoly, jeho význam a funkce v učitelském vzdělávání. Předmět a metody vědeckého zkoumání této předmětové didaktiky. 2.Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky přírodopisu u nás, srovnávací analýza vybraných typů přírodopisného vyučování. 3.Kategorizace přírodopisu a pracovního vyučování a jeho pojetí v sekundární škole. Tvorba školních vzdělávacích programů. Možnosti modelování vzdělávacího programu. 4.Přírodopisné kurikulum v současné škole, přírodopisné standardy, Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. 5.Obsah přírodopisného vyučování, pojetí, strukturace přírodopisu a pěstitelství, analýza učiva, učební plány, osnovy, standardy, základní učivo, vzdělávací minimum. 6.Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu školního přírodopisu. Rozdíl obsahu biologie jako vědy a obsahu přírodopisu jako učebního předmětu. 7.Vyučovací formy práce vyučujícího přírodopisu. 8.Význam a funkce vyučovacích metod, formy výkladu, kladení otázek, rozhovor, analýza pozorovaných jevů. 9.Organizace přírodopisného vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu a pěstitelství, didaktické testy, diagnostické zásady. 10.Možnosti integrace přírodopisu s ostatními vzdělávacími oblastmi v širším i užším slova smyslu. 11.Didaktické a metodické otázky vyučování pěstitelství, organizace práce v hodinách pracovního vyučování. 12.Zásady, pravidla a principy výuky v přírodopise. 13.Postavení přírodopisu ve škole, jeho význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie
Znalost základních kategorií obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu. Znalost základních kategorií vývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu.
Znalost základních kategorií vývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu.
Odborné dovednosti
Aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky přírodopisu. Aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu.
Aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu.
Výsledky učení
Odborné znalosti
student zvládne pochopit předmětovou didaktiku jako vědu. Seznámit se s dějinami a vý-vojem přírodopisného vyučování. Možnostmi a typy koncipování přírodopisného učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. Didaktická transformace a její odraz v základních kutikulárních dokumentech. Didak-tická analýza učiva ? zásady a principy jejího vytváření
Pochopit předmětovou didaktiku přírodopisu jako vědu. Seznámit se s vývojem přírodopisného vyučování a pochopit jeho koncipování. Znát typy koncipování přírodopisného učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. Pochopit principy didaktická transformace a její odraz v základních kutikulárních dokumentech. Pochopit složky didaktické analýzy učiva. Znát základní kategorie procesuální stránky výuky přírodopisu.
Odborné dovednosti
Aplikovat různé typy koncipování přírodopisného učiva ve výuce. Didakticky transformovat přírodopisné učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků. Provádět prakticky didaktickou analýzu.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
  • Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
  • Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní