Předmět: Didaktika biologie 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 2
Kód předmětu CBG/DB2S
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Nová Anna, Mgr.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní koncepce vyučování biologie: transmisivní a konstruktivistický přístup. Učitelovo pojetí vyučování. 2. Proces učení, pojmotvorný proces, poznávání přírodovědných zákonitostí. Prekoncept, koncept a miskoncept. 3. Metody výuky biologie - třídění vyučovacích metod, kritéria výběru metody, použití vybrané metody. 4. Alternativní způsoby výuky biologie. Ukázky alternativních přístupů a jejich evaluace. BOV, projektová výuka a další. 5. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tematického celků. 6. Tvorba příprav na vyučování - možnosti, cíle, očekávané výstupy a klíčové kompetence. 7. Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v biologii. Ukázky pozorování na vybraných tématech biologie. 8. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Metodika ústního zkoušení a dalších metod hodnocení a klasifikace. 9. Reflexe výuky biologie jako nástroj pro zvyšování kvality výuky, průběh, shromažďování informací o výuce, myšlenkový obraz, kriteriální a dokumentační záznam výuky. 10. Kvalita výuky biologie a její analýza. Kvalita výuky, její didaktická analýza, Model hloubkové struktury, didaktické formalismy. 11. Didaktická analýza situací z vlastních pedagogických praxí studentů předmětu. 12. Využití mobilních zařízení ve výuce. Didaktická a výpočetní technika. Ukázky aplikací a aktivit. 13. Společná reflexe předmětu ve vztahu k absolvovaným praxím a budoucímu profesnímu zaměření studentů .

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základy předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky
hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky
Odborné dovednosti
znát a hodnotit možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky
charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie
Odborné dovednosti
zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii
vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii
aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii
aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopisu a biologii
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr