Předmět: Didaktika biologie 2 (SŠ)

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 2 (SŠ)
Kód předmětu CBG/DB2SN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Nová Anna, Mgr.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Motivace ve vyučování biologii, motivační techniky. 2. Komparativní analýza a evaluace procesuální stránky vyučování biologii. 3. Vyučovací metody v biologickém vyučování. 4. Pozorování, pokus, laboratorní činnost v biologii. 5. Vyučovací formy - normativní a sociální hledisko, možnosti jejich využívání. 6. Vyučovací prostředky využívané v biologii, možnosti využití, tvorba vyučovacích prostředků. 7. Uplatňování vyučovacích principů, zásad a pravidel. 8. Metakognice, reflexe a autoreflexe ve vyučování biologii z pohledu učitele a studenta. 9. Evaluační techniky a jejich využívání v biologii. 10. Psychodidaktické školy (Piageta, Brunera a Vygotského) a jejich dopad na vyučování biologie. 11. Environmentální výchova ve vyučování biologii. 12. Sexuální výchova ve vyučování biologii. 13. Výchova ke zdraví ve vyučování biologii. .

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základy předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky
hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky
Odborné dovednosti
znát a hodnotit možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky
charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie
Odborné dovednosti
zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii
vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii
aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii
aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopisu a biologii
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
  • Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Horník, František; Altmann, Antonín. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro posl. fak. pedagog., fak. přírodověd. a posl. postgrad. studia. Díl 3.. Praha : SPN, 1988.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • Podroužek, L. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu v kurikulárních dokumentech naší školy.. Biologie, chemie, zeměpis, 12(3), 2003.
  • Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
  • Podroužek, Ladislav. Překonávání atomizace ve vzdělávání v základní škole. 2003.
  • Podroužek Ladislav. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu (1). Biologie.
  • Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr