|
Lecturer(s)
|
-
Santoro Hana, Mgr. Ph.D.
-
Barth Václav, prof. RNDr. CSc.
|
|
Course content
|
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Individual study, Self-study of literature, Lecture with visual aids, Seminar
- Individual project (40)
- 10 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 15 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| know the basic principles of biology didactics and understand to main topics of the subject didactic |
| evaluate and utilize basic didactic categories of general didactic |
| Skills |
|---|
| know and evaluate applications of teaching forms, methods and means in the teaching process focussed to natural history and biology |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| know teoretical aspects in didactics of biology and also its procesual aspects |
| describe basic teoretical areas of didactics of natural history and biology |
| Skills |
|---|
| process ecucational programs for natural history and biology |
| create examples of school projects for natural history and biology |
| apply principles of cooperative education in natural history and biology |
| apply IBSE in natural history and biology |
| Competences |
|---|
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture with visual aids |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Interactive lecture |
| Seminar |
| Multimedia supported teaching |
| Project-based instruction |
| Collaborative instruction |
| Cooperative instruction |
| Self-study of literature |
| Individual study |
| Students' portfolio |
| assessment methods |
|---|
| Oral exam |
| Skills |
|---|
| Oral exam |
| Continuous assessment |
| Competences |
|---|
| Oral exam |
| Continuous assessment |
|
Recommended literature
|
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Horník, František; Altmann, Antonín. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro posl. fak. pedagog., fak. přírodověd. a posl. postgrad. studia. Díl 3.. Praha : SPN, 1988.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Podroužek, L. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu v kurikulárních dokumentech naší školy.. Biologie, chemie, zeměpis, 12(3), 2003.
-
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
Podroužek, Ladislav. Překonávání atomizace ve vzdělávání v základní škole. 2003.
-
Podroužek Ladislav. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu (1). Biologie.
-
Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|