Předmět: Didaktika biologie 2 (ZŠ)

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 2 (ZŠ)
Kód předmětu CBG/DB2ZN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní koncepce vyučování přírodopisu: transmisivní a konstruktivistický přístup. Učitelovo pojetí vyučování. 2. Proces učení, pojmotvorný proces, poznávání přírodovědných zákonitostí. Prekoncept a koncept. Pojmové mapy, generalizace. 3. Metody výuky přírodopisu - různé skupiny metod a kdy je použít. 4. Alternativní způsoby výuky přírodopisu. Ukázky alternativních přístupů a jejich evaluace. BOV, projektová výuka. 5. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tematického celků Tvorba příprav na vyučování - možnosti, cíle, očekávané výstupy a klíčové kompetence. 6. Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu Ukázky pozorování na vybraných tématech přírodopisu. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Reflexe a hodnocení výuky a jejích výsledků. 7. Reflexe výuky v přírodopisu jako nástroj pro zvyšování kvality výuky, průběh, shromažďování informací o výuce, myšlenkový obraz, kriteriální a dokumentační záznam výuky. 8. Kvalita výuky přírodopisu a její analýza. Kvalita výuky, její didaktická analýza, Model hloubkové struktury, didaktické formalismy. Moderní metody aktivizace. 9. Didaktická analýza situací, které studenti zažili na praxích. 10. Využití mobilních zařízení ve výuce. Didaktická a výpočetní technika. Ukázky aplikací a aktivit. 11. Reflexe semestru.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
poznání základního předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky.
Odborné dovednosti
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie.
Znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky.
Odborné dovednosti
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii.
Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii.
Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Apply principles of cooperative education in natural history andi biology.
Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Doporučená literatura
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • VLACH, P., CHOCHOLOUŠKOVÁ, Z. a kol. Biologie všedního dne. Plzeň, Západočeská univerzita, 2014.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr