Vyučující
|
-
Nová Anna, Mgr.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pořadí Témata přednášek Tématika cvičení 1. Hodnota přírodopisného učení, uspořádání hodin přírodopisu. Možnosti uspořádání hodin přírodopisu, instruktivní a konstruktivní přístup - konkrétní ukázky a jejich analýza 2. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tématického celků Tvorba příprav na vyučování - možnosti, cíle, očekávané výstupy a klíčové kompetence 3 Učební texty v přírodopisu a pěstitelství, alternativní učební texty, hodnocení, skladba, kriteria výběru vhodných textů Analýza učebních testů - textový komponent 4 Zásady tvorby učebních textů, odborná a populární naučná literatura, časopisy, využití v hodinách přírodopisu a pěstitelství. Analýza učebních textů - mimotextový komponent 5 Vytváření představ, pojmů, poznávání přírodovědných zákonitostí. Vytváření pojmů, pojmové mapy, generalizace - konkrétní příklady 6 Přírodopis z hlediska učitele a žáka. Konstruktivismus a jeho zavádění v přírodopisu na základní škole. Ukázky konstrutivistických přístupů a jejich evaluace v přírodopisu 7 Alternativní způsoby výuky přírodopisu, Ukázky alternativních přístupů a jejich evaluace v přírodopisu 8 Projektové vyučování na základní škole, jeho uplatňování v přírodopisu a ostatních učebních předmětech základní školy Ukázky projektů, jejich tvorba a jejich evaluace v přírodopise 9 Aktuální otázky oborové didaktiky přírodopisu s důrazem na jejich funkčnost a vlastní činnost žáků. Komunikačně - integrační pojetí didaktiky přírodopisu - konkrétní ukázky a jejich evaluace 10 Pokusná činnost v hodinách přírodopisu, laboratorní práce, vycházky a exkurze. Ukázky laboratorních prací na vybraných tématech přírodopisu. 11 Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu Ukázky pozorování na vybraných tématech přírodopisu 12 Práce s problémovými žáky ve vyučování, individuální přístup, specifikace práce s těmito žáky, jejich hodnocení a zapojení do výuky přírodopisu a pěstitelství. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Evaluace práce učitele a žáka. 13 Osobnost učitele přírodovědných předmětů, jeho slovní projev, možnosti a způsoby aktivizace žáků ve vyučování přírodopisu a pěstitelství. Uplatňování jeho odborných a didaktických znalostí a schopností v tomto oboru, alternativní způsoby výuky. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Evaluace práce učitele a žáka. Práce s problémovými žáky v přírodopise, motivace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
poznání základního předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
získat základní vědomosti a dovednosti týkající se teoretické oblasti didaktiky přírodopisu a biologie i procesuální stránky vyučování přírodopisu a biologie |
Pochopit a charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie. Orientovat se v RVP ZV a RVP GV a dalších RVP se zaměřením na přírodopis a biologii. |
Odborné dovednosti |
---|
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii. Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii. Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
|