Vyučující
|
-
Nová Anna, Mgr.
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
-
Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kurikulární dokumenty a výuka přírodopisu, učebnice biologie. 2. Tvorba tematických plánů pro výuku biologie. 3. Didaktické pomůcky a prostředky. Vlastní tvorba pomůcek učitelem. 4. Specifika výuky obecné biologie - učivo, metody. 5. Specifika výuky témat týkajících se mikroorganismů - učivo, metody. 6. Specifika výuky biologie rostlin - učivo, metody. 7. Specifika výuky témat týkajících se hub a lišejníků - učivo, metody. 8. Specifika výuky zoologie bezobratlých - učivo, metody. 9. Specifika výuky zoologie obratlovců - učivo, metody. 10. Specifika výuky témat týkajících se neživé přírody (nerosty, horniny) - učivo, metody. 11. Specifika výuky geologických dějů a geologické historie Země - učivo, metody. 12. Specifika výuky ekologie - učivo, metody. 13. Specifika výuky biologie člověka - učivo, metody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát a využít odbornou literaturu z didaktiky biologie |
mít vědomosti a dovednosti z předchozí výuky biologie a didaktiky biologie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat analýzu učiva podle RVP pro výuku |
vytvářet přípravy pro výuku |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie. |
znát kooperativní vyučování a badatelské způsoby výuky |
znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie |
student zná principy integrování učiva a jeho použití na střední škole |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami |
prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.
|