Předmět: Didaktika biologie 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 3
Kód předmětu CBG/DB3S
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Anna, Mgr.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kurikulární dokumenty a výuka přírodopisu, učebnice biologie. 2. Tvorba tematických plánů pro výuku biologie. 3. Didaktické pomůcky a prostředky. Vlastní tvorba pomůcek učitelem. 4. Specifika výuky obecné biologie - učivo, metody. 5. Specifika výuky témat týkajících se mikroorganismů - učivo, metody. 6. Specifika výuky biologie rostlin - učivo, metody. 7. Specifika výuky témat týkajících se hub a lišejníků - učivo, metody. 8. Specifika výuky zoologie bezobratlých - učivo, metody. 9. Specifika výuky zoologie obratlovců - učivo, metody. 10. Specifika výuky témat týkajících se neživé přírody (nerosty, horniny) - učivo, metody. 11. Specifika výuky geologických dějů a geologické historie Země - učivo, metody. 12. Specifika výuky ekologie - učivo, metody. 13. Specifika výuky biologie člověka - učivo, metody.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát a využít odbornou literaturu z didaktiky biologie
mít vědomosti a dovednosti z předchozí výuky biologie a didaktiky biologie
Odborné dovednosti
aplikovat analýzu učiva podle RVP pro výuku
vytvářet přípravy pro výuku
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie.
znát kooperativní vyučování a badatelské způsoby výuky
znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie
student zná principy integrování učiva a jeho použití na střední škole
Odborné dovednosti
prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami
prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
  • Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr