Předmět: Didaktika biologie 3 (SŠ)

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 3 (SŠ)
Kód předmětu CBG/DB3SS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Anna, Mgr.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Integrování učiva, využití integrování výuky ve výuce na SŠ. 2. Projektové vyučování v biologii. 3. Vytváření představ a pojmů o věcech a jevech v přírodě na SŠ, pojmoslovný proces. 4. Didaktická analýza učiva, analýza kurikulárních dokumentů. 5. Didaktická transformace učiva, snižování obtížnosti učiva. 6. Didakticko-faktografická analýza učiva obecné biologie na SŠ. 7. Didakticko-faktografická analýza učiva molekulární biologie na SŠ. 8. Didakticko-faktografická analýza učiva botaniky na SŠ. 9. Didakticko-faktografická analýza učiva zoologie na SŠ. 10. Didakticko-faktografická analýza učiva genetiky na SŠ. 11. Didakticko-faktografická analýza učiva biologie člověka na SŠ. 12. Didakticko-faktografická analýza učiva ekologie na SŠ. 13. Didakticko-faktografická analýza učiva o ochraně přírody a environmentální výchově na SŠ

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 14 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát a využít odbornou literaturu z didaktiky biologie
mít vědomosti a dovednosti z předchozí výuky biologie a didaktiky biologie
Odborné dovednosti
aplikovat analýzu učiva podle RVP pro výuku
vytvářet přípravy pro výuku
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie.
znát kooperativní vyučování a badatelské způsoby výuky
znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie
student zná principy integrování učiva a jeho použití na střední škole
Odborné dovednosti
prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami
prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
  • Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
  • Podroužek, L. Člověk a příroda.. Plzeň: Fraus, 2005.
  • Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní