|
Vyučující
|
-
Čapková Milena, Mgr.
-
Wagner Vojtěch, prof. RNDr. CSc.
-
Juráčková Horová Elena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Integrování učiva, využití integrování výuky ve výuce na SŠ. 2. Projektové vyučování v biologii. 3. Vytváření představ a pojmů o věcech a jevech v přírodě na SŠ, pojmoslovný proces. 4. Didaktická analýza učiva, analýza kurikulárních dokumentů. 5. Didaktická transformace učiva, snižování obtížnosti učiva. 6. Didakticko-faktografická analýza učiva obecné biologie na SŠ. 7. Didakticko-faktografická analýza učiva molekulární biologie na SŠ. 8. Didakticko-faktografická analýza učiva botaniky na SŠ. 9. Didakticko-faktografická analýza učiva zoologie na SŠ. 10. Didakticko-faktografická analýza učiva genetiky na SŠ. 11. Didakticko-faktografická analýza učiva biologie člověka na SŠ. 12. Didakticko-faktografická analýza učiva ekologie na SŠ. 13. Didakticko-faktografická analýza učiva o ochraně přírody a environmentální výchově na SŠ
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 14 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát a využít odbornou literaturu z didaktiky biologie |
| mít vědomosti a dovednosti z předchozí výuky biologie a didaktiky biologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat analýzu učiva podle RVP pro výuku |
| vytvářet přípravy pro výuku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie. |
| znát kooperativní vyučování a badatelské způsoby výuky |
| znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie |
| student zná principy integrování učiva a jeho použití na střední škole |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami |
| prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
-
Podroužek, L. Člověk a příroda.. Plzeň: Fraus, 2005.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.
|