Předmět: Didaktika biologie 3 (ZŠ)

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 3 (ZŠ)
Kód předmětu CBG/DB3ZN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Nová Anna, Mgr.
Obsah předmětu
1.Kurikulární dokumenty a výuka přírodopisu, učebnice. Tvorba tematických plánů. 2. Didaktické pomůcky a prostředky. Vlastní tvorba pomůcek učitelem. 3. Specifika výuky obecné biologie - učivo, metody. 4. Specifika výuky k tématům týkajícím se mikroorganismů - učivo, metody. 5. Specifika výuky botaniky - učivo, metody. 6. Specifika výuky témat týkajících se hub a lišejníků - učivo, metody. 7. Specifika výuky zoologie bezobratlých - učivo, metody. 8. Specifika výuky zoologie obratlovců - učivo, metody. 9. Specifika výuky témat týkajících se neživé přírody (nerostů, hornin) - učivo, metody. 10. Specifika výuky geologických dějů a geologické historie Země - učivo, metody. 11. Specifika výuky ekologie - učivo, metody. 12. Specifika výuky biologie člověka - učivo, metody. 13. Přírodovědná gramotnost, objevování, tvořivost a vynalézavost v biologii.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 12 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prakticky uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu a biologie
Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu. Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu.
Odborné dovednosti
Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP. Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná principy intergrování učiva a jeho použití na záklaní škole.
Znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie.
Znát kooperaticní vyučování a badatelské způsoby výuky.
Znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie.
Odborné dovednosti
Prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva.
Prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].. Praha, MŠMT, 2017.
  • Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
  • Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr