Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Nová Anna, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1.Kurikulární dokumenty a výuka přírodopisu, učebnice. Tvorba tematických plánů. 2. Didaktické pomůcky a prostředky. Vlastní tvorba pomůcek učitelem. 3. Specifika výuky obecné biologie - učivo, metody. 4. Specifika výuky k tématům týkajícím se mikroorganismů - učivo, metody. 5. Specifika výuky botaniky - učivo, metody. 6. Specifika výuky témat týkajících se hub a lišejníků - učivo, metody. 7. Specifika výuky zoologie bezobratlých - učivo, metody. 8. Specifika výuky zoologie obratlovců - učivo, metody. 9. Specifika výuky témat týkajících se neživé přírody (nerostů, hornin) - učivo, metody. 10. Specifika výuky geologických dějů a geologické historie Země - učivo, metody. 11. Specifika výuky ekologie - učivo, metody. 12. Specifika výuky biologie člověka - učivo, metody. 13. Přírodovědná gramotnost, objevování, tvořivost a vynalézavost v biologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prakticky uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu a biologie |
Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu. Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP. Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná principy intergrování učiva a jeho použití na záklaní škole. |
Znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie. |
Znát kooperaticní vyučování a badatelské způsoby výuky. |
Znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie. |
Odborné dovednosti |
---|
Prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva. |
Prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].. Praha, MŠMT, 2017.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.
|