Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Nová Anna, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Stanovení cílů, pojetí, forem, metod, prostředků a psychodidaktických aspektů vyučování a učení. Provedení didaktické analýzy a možností didaktické transformace odborně věcného obsahu dané problematiky přírodopisu, stanovení možností snižování obtížnosti učiva u jednotlivých témat přírodopisu, popř. pěstitelství na 2. st. ZŠ. Stanovení alternativních přístupů procesuální stránky vyučování i k danému obsahu učiva: Bezobratlí živočichové hmyz.Pozorování přírodnin a pokusy s nimi ve vyučování přírodopisu, např. práce s lupou, mikroskopem, aj. Vývoj života na Zemi.Učivo o nerostech,horninách a půdě. Obratlovci: ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci. Základy anatomie a fyziologie člověka.Výchova ke zdraví, sexuální výchova a environmentální výchova v přírodopise.Stavba rostlinného těla krytosemenných rostlin.Pojetí učiva přírodopisu podle ekosystémů, fenologické, aj.Pěstování rostlin, zásady ochrany rostlin, druhyOsivo a sadba, ověření, pěstování, rozdělení pěstovaných rostliChov důležitých hospodářských zvířat.Pěstování důležitých hospodářských rostlin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prakticky uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu a biologie |
Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu. Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP. Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student zvládne teoreticky analyzovat procesuální stránku vyučování přírodopisu a biologie. Prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva |
Znalost všech kategorií procesuální stránky výuky přírodopisu. Znalost kooperativního vyučování a badatelských způsobů výuky. Znalost základních způsobů snižování obtížnosti učiva. Analýza všech stránek RVP SŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
Prakticky vytvářet didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami. Rozbor RVP SŠ. Vytvářet ŠVP podle daných principů a zásad. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Doporučená literatura
|
-
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
|