Lecturer(s)
|
-
Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Geography in curriculum of the Czech Republic 2. Aims in teaching geography 3. Planning of geography lesson 4. Teaching methods in geography I 5. Teaching methods in geography II 6. Organisation forms in geography lessons 7. Motivation in teaching geography 8. Evaluation in teaching geography 9. Communication and relation to the class 10. Geography textbooks for elementary schools and their evaluation 11. Teaching aids in geography lessons 12. Educational excursion in teaching geography + informal education
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Project-based instruction, Discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
- Team project (50/number of students)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky |
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ |
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů |
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému |
Skills |
---|
rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky |
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky |
orientovat se v kurikulárních dokumentech |
rutinně užívat korektní geografickou terminologii |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR |
definovat cíle hodiny geografie |
motivovat své žáky pro výuku zeměpisu |
adekvátně hodnotit práci žáků při vyučování zeměpisu |
vyjmenovat a hodnotit učebnice zeměpisu pro ZŠ |
Skills |
---|
plánovat vyučovací hodinu geografie |
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ |
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé organizační formy vyučování a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ |
sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro ZŠ |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Field trip |
Task-based study method |
Textual studies |
Skills demonstration |
Project-based instruction |
Discussion |
assessment methods |
---|
Practical exam |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
HOFMANN, E.; SVOBODOVÁ H.; KNECHT P. Standardy geografického vzdělávání v Česku, na Slovensku a v USA. Necháme se inspirovat?. PdF MU: Portál: educoland.muni.cz. 2014.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Janík, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
-
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
KNECHT, P.; KUBIATKO, M.; SVATOŇOVÁ, H. Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie.. Geodetický a kartografický obzor. 2010.
-
KÜHNLOVÁ, H. Školní geografický projekt. Praha. Geografické rozhledy 3/1993-94.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
|