|
Lecturer(s)
|
-
Novotný Miroslav, doc. RNDr. PhD.
-
Vaculík Vojtěch, RNDr. Ph.D.
-
Bokotová Iva, Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
- Didactical transformation of general geographical topics on the elementary school level - Sources of information for geographical lessons (articles, publication, websites, models etc.) - Integration of technical equipment in teaching geography (educational software, models, presentations, Google Earth etc.) - Informal education in geography as an addition to classic school lessons (didactical transformation of geographical processes using the exhibitions in Techmania science centre) - Environmental education within teaching geography
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
| vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
| vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
| vysvětlit pojmy z obecné fyzické i humánní geografie, kartografie a GIS |
| Skills |
|---|
| na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
| vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
| analyzovat základní kurikulární dokumenty |
| analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| explain the concept of didactic transformation (pedagogical content knowledge) and list its specifics in various fields of geography |
| describe relevant sources of information (articles, publications, websites, models, etc.) for geography education |
| describe relevant technical equipment (tutorials, models, presentations, Google Earth, etc.) that make difficult geographical topics easier to understand for students |
| describe the content and sense of both formal and informal education |
| Skills |
|---|
| demonstrate didactic transformation (pedagogical content knowledge) of selected general geographical theme |
| use relevant sources of information (articles, publications, websites, models, etc.) for geography education |
| use of technical equipment (tutorials, models, presentations, Google Earth, etc.) that makes difficult geographical topics easier to understand |
| discuss differences between formal and informal education |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Lecture with visual aids |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Textual studies |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Seminar |
| Field trip |
| Task-based study method |
| Skills demonstration |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Oral exam |
| Portfolio |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Individual presentation at a seminar |
| Practical exam |
|
Recommended literature
|
-
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Knecht, P., Hofmann, E. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Praha, Česká geografická společnost, 2013.
-
Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a výuce zeměpisu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno, Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7651-8.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Lane, R. Artuculating the pedagogical content knowledge of accomplished geography teachers. Geographical education. 2009.
-
Lišková, Eva. Environmentální výchova jako součást všeobecného základu v přípravě budoucích učitelů : sborník z česko-slovenské konference Uherské Hradiště 23. a 24. listopadu 2000. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-069-2.
-
Ormrod, J.E., Cole, D.B. Teaching content knowledge and pedagogical content knowledge: a model from geographic education. Journal of teaching education. 1996.
-
Strahler, Alan; Strahler, Arthur. Introducing physical geography. 3rd ed. New York : John Wiley & Sons, 2003. ISBN 0-471-41741-6.
|