Předmět: Ekologie rostlin

« Zpět
Název předmětu Ekologie rostlin
Kód předmětu CBG/EDER
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Anatomie a morfologie rostlin - stavba rostlinné buňky 2. Anatomie a morfologie rostlin - základní typy rostlinných pletiv 3. Anatomie a morfologie kořenů, stonků, listů, květů a plodů. 4. Metamorfózy a ekologické adaptace rostlinných orgánů na stres. 5. Základní fyziologické procesy rostlin. Fotosyntéza typu C3, C4 a CAM, jejich výhody a nevýhody. 6. Dýchání rostlinných buněk. Hlavní zásobní látky rostlin. Fyziologické adaptace na podmínky prostředí a stres. 7. Ekologie jedince. Jak definovat jedince (geneta vs. rameta). Životní formy a strategie rostlin. 8. Základní ekologické interakce. Parazitizmus, predace, konkurence (vnitrodruhová vs. mezidruhová), symbióza, komenzálismus. 9. Společenstva - přirozené a umělé biocenózy, charakteristika společenstva, sukcese, teorie ostrovní biogeografie, invazní druhy. 10. Populační ekologie. Definice a typy populací. Ekologická nika (teoretická vs. realizovaná). Indikátory podmínek prostředí (Ellenbergovy indikační hodnoty, saprobní indexy a další) a jejich využití v praxi. Predikce vývoje populace (jak výpočítat magické číslo r), nosná kapacita prostředí. 11. Ekosystémy - biosféra, přírodní a umělé ekosystémy, biomy, biogeografické oblasti 12. Vybraná rostlinná společenstva ČR. Druhové složení a charakteristika vybraných ekologicky nebo esteticky zajímavých rostlinných společenstev a jejich využitelnost v uměle vytvořených biotopech. 13. Ochrana životního prostředí - ochrana biodiverzity, chráněná území, biosférické rezervace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní informace z oboru přírodopis/biologie
znát biologii na gymnaziální úrovni znát ekologii na gymnaziální úrovni znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni
Odborné dovednosti
doplnit, rozšířit nebo přebudovat svá mentální schémata a instrumenty z oboru přírodopis/biologie, aplikovat získané poznání do vlastní tvůrčí praxe, reflektovat podstatná zjištění a jádrové obsahy své tvorby v kontextu ekologie, diskutovat vlastní zjištění s ostatními s ohledem na pravidla oborového diskursu
být schopen propojovat informace z různých oborů být schopen pochopit základní vztahy živých organismů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
základů: anatomie a morfologie rostlin, metamorfózy a ekologické adaptace rostlinných orgánů na stres, ekologie jedince (geneta vs. rameta), populační ekologie
Odborné dovednosti
používání grafických editorů pro navrhování navrhování zahrad a aplikace vertikální zeleňe v designově architektonických řešeních, metod terénního výzkumu a monitoringu flory a vegetace, praktického využívání metod experimentu a pozorování flory a vegetace, měření v různých venkovních prostorách za pomocí speciálních přístrojů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 1, Travinná a keříčková vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 1, Grassland and heathland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1462-7.
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 2, Ruderální, plevelová, skalní a suťová vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 2, Ruderal, weed, rock and scree vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 3, Vodní a mokřadní vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 3, Aquatic and wetland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1918-9.
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 4, Lesní a křovinná vegetace = Vegetation of the Czech Republic.. Vyd. 1. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2299-8.
  • Moravec J., et al. Fytocenologie (Nauka o vegetaci).. Academia: Praha, 1994.
  • Prach K., Štech M., Říha P. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. Praha, 2009.
  • Procházka S., Macháčková I., Krekule J., Šebánek J. a kol. Fyziologie rostlin. Praha, 1998.
  • Rajchard J., Kindlmann P., Balounová Z. Ekologie. II. : biotické faktory - populace, základní modely populační dynamiky, společenstva, potravní řetězce. České Budějovice, 2002.
  • Štech M. Morfologie (převážně krytosemenných rostlin).
  • Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin II.. Praha, 2017.
  • Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin I.. Praha, 2016.
  • Townsend C. R.,Begon M., Harper J. L. Základy ekologie. Univerzita Palackého, 2010.
  • Votrubová O. Anatomie rostlin. Praha, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr