Vyučující
|
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Anatomie a morfologie rostlin - stavba rostlinné buňky 2. Anatomie a morfologie rostlin - základní typy rostlinných pletiv 3. Anatomie a morfologie kořenů, stonků, listů, květů a plodů. 4. Metamorfózy a ekologické adaptace rostlinných orgánů na stres. 5. Základní fyziologické procesy rostlin. Fotosyntéza typu C3, C4 a CAM, jejich výhody a nevýhody. 6. Dýchání rostlinných buněk. Hlavní zásobní látky rostlin. Fyziologické adaptace na podmínky prostředí a stres. 7. Ekologie jedince. Jak definovat jedince (geneta vs. rameta). Životní formy a strategie rostlin. 8. Základní ekologické interakce. Parazitizmus, predace, konkurence (vnitrodruhová vs. mezidruhová), symbióza, komenzálismus. 9. Společenstva - přirozené a umělé biocenózy, charakteristika společenstva, sukcese, teorie ostrovní biogeografie, invazní druhy. 10. Populační ekologie. Definice a typy populací. Ekologická nika (teoretická vs. realizovaná). Indikátory podmínek prostředí (Ellenbergovy indikační hodnoty, saprobní indexy a další) a jejich využití v praxi. Predikce vývoje populace (jak výpočítat magické číslo r), nosná kapacita prostředí. 11. Ekosystémy - biosféra, přírodní a umělé ekosystémy, biomy, biogeografické oblasti 12. Vybraná rostlinná společenstva ČR. Druhové složení a charakteristika vybraných ekologicky nebo esteticky zajímavých rostlinných společenstev a jejich využitelnost v uměle vytvořených biotopech. 13. Ochrana životního prostředí - ochrana biodiverzity, chráněná území, biosférické rezervace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní informace z oboru přírodopis/biologie |
znát biologii na gymnaziální úrovni znát ekologii na gymnaziální úrovni znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
doplnit, rozšířit nebo přebudovat svá mentální schémata a instrumenty z oboru přírodopis/biologie, aplikovat získané poznání do vlastní tvůrčí praxe, reflektovat podstatná zjištění a jádrové obsahy své tvorby v kontextu ekologie, diskutovat vlastní zjištění s ostatními s ohledem na pravidla oborového diskursu |
být schopen propojovat informace z různých oborů být schopen pochopit základní vztahy živých organismů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základů: anatomie a morfologie rostlin, metamorfózy a ekologické adaptace rostlinných orgánů na stres, ekologie jedince (geneta vs. rameta), populační ekologie |
Odborné dovednosti |
---|
používání grafických editorů pro navrhování navrhování zahrad a aplikace vertikální zeleňe v designově architektonických řešeních, metod terénního výzkumu a monitoringu flory a vegetace, praktického využívání metod experimentu a pozorování flory a vegetace, měření v různých venkovních prostorách za pomocí speciálních přístrojů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 1, Travinná a keříčková vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 1, Grassland and heathland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1462-7.
-
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 2, Ruderální, plevelová, skalní a suťová vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 2, Ruderal, weed, rock and scree vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
-
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 3, Vodní a mokřadní vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 3, Aquatic and wetland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1918-9.
-
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 4, Lesní a křovinná vegetace = Vegetation of the Czech Republic.. Vyd. 1. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2299-8.
-
Moravec J., et al. Fytocenologie (Nauka o vegetaci).. Academia: Praha, 1994.
-
Prach K., Štech M., Říha P. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. Praha, 2009.
-
Procházka S., Macháčková I., Krekule J., Šebánek J. a kol. Fyziologie rostlin. Praha, 1998.
-
Rajchard J., Kindlmann P., Balounová Z. Ekologie. II. : biotické faktory - populace, základní modely populační dynamiky, společenstva, potravní řetězce. České Budějovice, 2002.
-
Štech M. Morfologie (převážně krytosemenných rostlin).
-
Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin II.. Praha, 2017.
-
Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin I.. Praha, 2016.
-
Townsend C. R.,Begon M., Harper J. L. Základy ekologie. Univerzita Palackého, 2010.
-
Votrubová O. Anatomie rostlin. Praha, 1996.
|