Vyučující
|
-
Holá Klára, Doc. PaedDr. CSc.
-
Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
-
Římanová Ilona, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika vlastivědy jako vědní obor, didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému vlastivědy, význam vlastivědného vyučování na primární škole. 2. Vznik a vývoj vlastivědného vyučování u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap předmětů o přírodě a společnosti. 3. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás. 4. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době /v rámci výchovně vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola/. 5. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době - oblast Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. 6. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy (základy kartografie, orientace dítěte v prostoru, vybrané obecné fyzickogeografické a socioekonomické poznatky, fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika místního regionu, naší vlasti, Evropa a svět apod./. 7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy /pokračování/. 8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV. 9. Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení ve vlastivědě. Vyučovací zásady a metody, jejich specifičnost ve výuce vlastivědy. 10. Organizační formy výuky vlastivědy. 11. Specifické didaktické prostředky ve výuce vlastivědy. 12. Výchovná stránka vlastivědného vyučování. 13. Vlastivěda ve školním vzdělávacím programu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Projektová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
absolvovat základní pedagogické a psychologické předměty |
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti |
---|
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat obsah a místo didaktiky vlastivědy v rámci ostatních didaktických disciplín |
vysvětlit místo a význam vlastivědného učiva v našem výchovně vzdělávacím systému, a to na základě znalostí historických souvislostí, vývojového přehledu výuky vlastivědy na našich školách, některých příkladů ze zahraničí a znalostí současných výchovně vzdělávacích potřeb, kurikulárních dokumentů a školského systému |
formulovat hlavní a dílčí cíle vlastivědného vyučování a zapracovat je do školního vzdělávacího programu |
vysvětlit základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva a adekvátně je, vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů, promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.) |
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vlastivědném vyučování, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro výuku vlastivědy, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.) |
Odborné dovednosti |
---|
provést didaktickou analýzu učiva a didaktickou transformaci vlastivědných poznatků do vzdělávacího systému školy i jednotlivých organizačních forem výuky |
aplikovat odbornou terminologii a doplnit si případné mezery ve znalostech obsahového základu předmětu |
aplikovat do výuky předmětu problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
diskutovat problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
-
Současně platné učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro výuku vlastivědy..
-
Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání a Doplňku ke Standardu základního vzdělání. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-602-6.
-
Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Matušková, Alena. Cvičení z didaktiky vlastivědy. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-482-4.
-
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
|