Předmět: Ekologie speciální

« Zpět
Název předmětu Ekologie speciální
Kód předmětu CBG/EKOS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Ekologie rostlin. Rostlina a prostředí. 2. Vztahy mezi rostlinami a ostatními organismy. 3. Populační ekologie rostlin - životní cykly a šíření populací, životní strategie. 4. Vztah člověk - rostliny. 5.-6. Rostlina jako součást společenstva, životní formy rostlin, prostorová a časová struktura společenstev (stratifikace, sukcese, fluktuace). 7. Fytocenologie. 8. Ekologie živočichů. 9. Vztah živočichů a faktorů prostředí. 10. Ochrana genofondu. 11.-12. Ochrana životního prostředí. 13. Ochrana přírody a krajiny. 14. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních ekologických pojmů a souvislostí
Student používá české i odborné názvy rostlin a živočichů.
Odborné dovednosti
Student navrhne transformaci poznatků speciální ekologie do prostření školní praxe na úrovni ZŠ či SŠ.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student pochopí základní vztahy 1) mezi rostlinami navzájem a rostlinami a prostředím, 2) mezi živočichy navzájem a živočichy a prostředím a 3) mezi rostlinami a živočichy
Odborné dovednosti
Student pochopí základní vztahy v ekologii.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Fytocenologie : nauka o vegetaci. Praha : Academia, 1994. ISBN 80-200-0457-2.
  • Braniš, Martin; Pivnička, Karel. Úvod do studia životního prostředí. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-945-4.
  • Gurevitch, Jessica; Fox, Gordon A.; Scheiner, Samuel M. The ecology of plants. Sunderland : Sinauer Associates, 2002. ISBN 0-87893-291-7.
  • Larcher, Walter. Fyziologická ekologie rostlin. Praha : Academia, 1988.
  • Novotná, Dagmar. Úvod do pojmosloví v ekologii krajiny. Praha : Enigma, 2001. ISBN 80-7212-192-8.
  • Schulze, Ernst-Detlef; Beck, Erwin; Müller-Hohenstein, Klaus. Pflanzenökologie. Heidelberg ; Spektrum Akademischer Verlag, 2002. ISBN 3-8274-0987-X.
  • Štorch, D. - Mihulka, S. Základy současné ekologie. Portál Praha, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní