Vyučující
|
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Ekologie rostlin. Rostlina a prostředí. 2. Vztahy mezi rostlinami a ostatními organismy. 3. Populační ekologie rostlin - životní cykly a šíření populací, životní strategie. 4. Vztah člověk - rostliny. 5.-6. Rostlina jako součást společenstva, životní formy rostlin, prostorová a časová struktura společenstev (stratifikace, sukcese, fluktuace). 7. Fytocenologie. 8. Ekologie živočichů. 9. Vztah živočichů a faktorů prostředí. 10. Ochrana genofondu. 11.-12. Ochrana životního prostředí. 13. Ochrana přírody a krajiny. 14. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základních ekologických pojmů a souvislostí |
Student používá české i odborné názvy rostlin a živočichů. |
Odborné dovednosti |
---|
Student navrhne transformaci poznatků speciální ekologie do prostření školní praxe na úrovni ZŠ či SŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student pochopí základní vztahy 1) mezi rostlinami navzájem a rostlinami a prostředím, 2) mezi živočichy navzájem a živočichy a prostředím a 3) mezi rostlinami a živočichy |
Odborné dovednosti |
---|
Student pochopí základní vztahy v ekologii. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Fytocenologie : nauka o vegetaci. Praha : Academia, 1994. ISBN 80-200-0457-2.
-
Braniš, Martin; Pivnička, Karel. Úvod do studia životního prostředí. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-945-4.
-
Gurevitch, Jessica; Fox, Gordon A.; Scheiner, Samuel M. The ecology of plants. Sunderland : Sinauer Associates, 2002. ISBN 0-87893-291-7.
-
Larcher, Walter. Fyziologická ekologie rostlin. Praha : Academia, 1988.
-
Novotná, Dagmar. Úvod do pojmosloví v ekologii krajiny. Praha : Enigma, 2001. ISBN 80-7212-192-8.
-
Schulze, Ernst-Detlef; Beck, Erwin; Müller-Hohenstein, Klaus. Pflanzenökologie. Heidelberg ; Spektrum Akademischer Verlag, 2002. ISBN 3-8274-0987-X.
-
Štorch, D. - Mihulka, S. Základy současné ekologie. Portál Praha, 2000.
|