Lecturer(s)
|
-
Vlach Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
-
Šimandlová Anna, RNDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Environmental education - delimitation, FEP - transversal theme, environmental education coordinator, legislative anchoring. 2. Nature conservation. Introduction to issues, activities. 3. Air. Introduction to issues, activities. 4. Water. Introduction to issues, activities. 5. Soil. Introduction to issues, activities. 6. Wastes. Introduction to issues, activities. 7. - 8. Field excursions with ecosystem demonstration (meadow, forest, human settlements, field, pond, river) 9. Health protection. Introduction to issues, activities. 10. Global issues. Introduction to issues, activities. 11. Biodiversity. Introduction to issues, activities. 12. Energy Sources. Introduction to issues, activities. 13. Colloquium for semestral work.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 13 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 13 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 10 hours per semester
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 4 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Knowledge of the basic methods of the field and laboratory work in sciences, individual work with literature and websites.The transformation of this knowledge into teaching for students elementary and secondary schools. The use of alternative approaches in teaching environmental education. |
Skills |
---|
Student proposal for a project with environmental issues at the primary or secondary school level. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Know characteristics of environmental education and basic concepts. |
Know problematics of nature conservation, air, water, soil, wastes. |
Know problematics of health protection, global issues, biodiversity, energy sources. |
Skills |
---|
Student is able to explain environmental problems and plan their education in elementary and high school. |
The student will be able to make the transformation of sciences knowledge into enviromental education |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Field trip |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Field trip |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills demonstration during practicum |
Kolokvium |
Skills |
---|
Seminar work |
Competences |
---|
Oral exam |
Recommended literature
|
-
Braniš, M., Pivnička, K. Úvod do studia životního prostředí. Praha UK, 1994.
-
Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
Činčera, Jan; Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-795-3.
-
GREMLICA, T. Přehled environmentálního práva ES, právní úpravy a technických norem v oblasti ochrany ŽP ČR.. Praha, 2002.
-
HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno, 1996.
-
Jeník, Jan. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-040-8.
-
Kunc, Karel. Environmentální vzdělání a výchova. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-363-X.
-
KVASNIČKOVÁ, D. Co je udržitelný rozvoj.. Praha, 2001.
-
Máchal, Aleš; Husták, Josef. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2001. ISBN 80-902954-1-X.
-
Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
-
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
Přívratský, V. et Theodoris, V. Rukověť environmentálního vzdělávání. Praha, 2008.
-
Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5.
|