Lecturer(s)
|
-
Vlach Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Šimandlová Anna, RNDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Environmental education - delimitation, FEP - transversal theme, environmental education coordinator, legislative anchoring. 2. Nature conservation. Introduction to issues, activities. 3. Air. Introduction to issues, activities. 4. Water. Introduction to issues, activities. 5. Soil. Introduction to issues, activities. 6. Wastes. Introduction to issues, activities. 7. - 8. Field excursions with ecosystem demonstration (meadow, forest, human settlements, field, pond, river) 9. Health protection. Introduction to issues, activities. 10. Global issues. Introduction to issues, activities. 11. Biodiversity. Introduction to issues, activities. 12. Energy Sources. Introduction to issues, activities. 13. Colloquium for semestral work.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Discussion, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Self-study of literature, Seminar, Field trip
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 13 hours per semester
- Individual project (40)
- 13 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 10 hours per semester
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 3 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Knowledge of the basic methods of the field and laboratory work in sciences, individual work with literature and websites.The transformation of this knowledge into teaching for students elementary and secondary schools. The use of alternative approaches in teaching environmental education. |
Skills |
---|
Student navrhne projekt s environmentální problematikou na úrovni ZŠ či SŠ. |
Work in the field |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Know characteristics of environmental education and basic concepts. |
Know problematics of nature conservation, air, water, soil, wastes. |
Know problematics of health protection, global issues, biodiversity, energy sources. |
Skills |
---|
Student is able to explain environmental problems and plan their education in elementary and high school. |
The student will be able to make the transformation of sciences knowledge into enviromental education |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Field trip |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Field trip |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Seminar work |
Competences |
---|
Oral exam |
Recommended literature
|
-
Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
Činčera, Jan; Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-795-3.
-
GREMLICA, T. Přehled environmentálního práva ES, právní úpravy a technických norem v oblasti ochrany ŽP ČR.. Praha, 2002.
-
MÁCHAL, A. a kol. (HUSTÁK, J., SLÁMOVÁ, G.). Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno, 1996.
-
Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
-
Přívratský, V. et Theodoris, V. Rukověť environmentálního vzdělávání. Praha, 2008.
-
Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5.
|