Předmět: Ekologie a ochrana životního prostředí

« Zpět
Název předmětu Ekologie a ochrana životního prostředí
Kód předmětu CBG/EOZP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
  • Vlach Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod (základní terminologie, environmentální výchova v kurikurálních dokumentech) 2. Metody v environmentální výchově 3. Ekologie 4. Ochrana přírody a krajiny 5. Ochrana ovzduší, vody; hluk 6. Ochrana lesa, myslivost, ochrana půdního fondu 7. Odpady 8. Energetika a životní prostředí 9. Hodnocení vlivů, informace v životním prostředí, vliv NGOs, ZOO a záchranné stanice 10. Mezinárodní ochrana ŽP 11. "Velká globální témata" 12. Ochrana životního prostředí všedního dne 13. Nedoceněná témata

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Studium metodou řešení problémů, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát ekologii na gymnaziální úrovni
znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni
znát legislativu na gymnaziální úrovni
Odborné dovednosti
být schopen propojovat nové poznatky
být schopen kriticky hodnotit zdroje informací
být schopen propojovat informace z různých oborů
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát základní pojmoslovný aparát, odlišovat ekologii od enviromentalismu
znát problematiku ochrany životního prostředí: ochranu přírody a krajiny, lesa, vody, ovzduší, půdy; problematiku odpadů, energetiku a životní prostředí, EIA/SEA, ochrana životního prostředí EU a mezinárodní ochrana životního prostředí (včetně globálních témat), problematiku ochrany životního prostředí všedního dne
znát legislativní omezení týkající se ochrany životního prostředí
znát zásady a metody environmentální výchovy včetně kurikurálních a dalších klíčových dokumentů
Odborné dovednosti
umět implementovat environmentální výchovu do učiva 1. stupně ZŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Borovičková H., Havelková S. Nástroje ochrany přírody a krajiny. Praha, 2005.
  • Činčera J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno, 2007.
  • Daňková L., Kulich J., Toušková B. Škola pro život II. Jak na ekologickou/environmentální výchovu po zavedení Rámcových vzdělávacích programů. Praha, 2009.
  • Jančaříková, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. 2019. ISBN 978-80-7603-051-0.
  • Jemelka, Petr. Úvod do ekologické problematiky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1478-4.
  • Létalová, Jana. Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově. 1. vydání. 2022. ISBN 978-80-280-0178-0.
  • Máchal A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, 2000.
  • Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
  • Polášková A. a kol. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha, 2011.
  • Primack R.B., Kindlmann P., Jersáková J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha, 2011.
  • Storch, David; Mihulka, Stanislav. Úvod do současné ekologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-462-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní