Vyučující
|
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Historický přehled názorů na evoluci organismů (lamarkismus, darwinismus, neodarwinismus, neolamarkismus, punktualismus, neutralismus, kreacionismus aj.). 2. Genotyp, fenotyp, adaptace. 3. Mikroevoluční mechanismy. 4. Mikroevoluce (koevoluce, variabilita populací, kliny, poddruhy). 5. Speciace (definice druhu, agamospecies). 6. RIM, mechanismy štěpné speciace. 7. Makroevoluce (evoluční trendy, velké evoluční novinky, ontogeneze a fylogeneze). 8. Fylogenetické zákony, průběžné a hromadné extinkce, rychlost evoluce, aj.). 9. Hlavní etapy evoluce života na Zemi. 10. Vznik života, vznik eukaryotní buňky. 11. Vznik mnohobuněčnosti. 12. Vznik skeletu. 13. Evoluční fauny a flóry.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít základní znalosti z obecné zoologie, obecné botaniky, molekulární a buněčné biologie a genetiky na úrovni bakalářského studia |
znát základní biologické pojmy |
znát základní poznatky o biogeografiii rostlin a živočichů |
znát základní geografii a paleogeografii světa |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s odbornou literaturou, českou a anglickou |
pracovat s internetovými databázemi, zejména Wikipedií |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát historii evolučních názorů |
rozumět současné biogeografii |
znát odbornou terminologii evoluční biologie |
znát přední osobnosti oboru |
znát evoluční historii člověka |
Odborné dovednosti |
---|
dokázat se orientovat v problematice evolučních názorů |
umět kriticky hodnit různé evoluční a antievoluční názory |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Alcock, J.:. Animal behavior. An evolutional Approach. Ninth edition.. Sinauer Associates, Inc., 2009.
-
Flegr, Jaroslav. Evoluční biologie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1270-2.
-
Flegr, Jaroslav. Úvod do evoluční biologie. Galileo, Academia., 2007.
-
Futuyma, D.J. Evolution. Second edition.. Sinauer Associates, Inc., 2009.
-
Kolbertová, E. Šesté vymírání. Nepřirozený příběh. Brno, 2018. ISBN 978-80-7364-052-1.
-
Mayr, Ernst. Co je evoluce. Galileo, Academia. Praha., 2009.
-
Ridley, M. Evolution. Second edition.. Oxford University Press., 2011.
-
Sapp, J. Genesis. Velký příběh biologie. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2395-7.
-
Stearns, S. C. - Hoekstra, R. F. Evolution: an introduction. Oxford University Press, 2000.
|