Vyučující
|
-
Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Šabata Pavel, PaedDr. CSc.
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Exkurze do specifické oblasti. Analýza ekosystémů (s demonstrací živočišných a rostlinných druhů, hornin, půd, fyzikálních a chemických jevů). Rozbor přírodních procesů z fyzikálního, chemického a biolologického hlediska. Návštěva zařízení s chemickým provozem. Návštěva science centra. Dopad antropických aktivit na životní prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 24 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít znalosti z přírodovědných oborů (biologických a geografických), a to obecné i systémové. Měl by mít zájem o biologické a geografické obory |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s terénní biologickou technikou (dalekohled, lupa, síť) |
umět pracovat s atlasy a určovacími klíči |
umět využít různé terenní výzkumné metody |
aplikovat chemické a fyzikální procesy v praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
samostatně a iniciativně řešit a chápat příčiny a souvislosti v přírodě |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát metody hodnocení krajiny a životního prostředí |
poznat některé méně běžné avšak významné druhy živočichů a rostlin |
poznávat, měřit a mapovat méně běžné přírodní procesy |
Odborné dovednosti |
---|
Je schopen lektorovat část exkurze s přírodovědnou tématikou. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-81-6.
-
Handke, Horst Herbert; Pankow, Helmut; Schubert, Rudolf. Exkursionsflora von Deutschland. Band 1, Niedere P[f]lanzen. Heidelberg ; Spektrum Akademischer Verlag, 2000. ISBN 3-8274-0655-2.
-
Kubát, Karel. Klíč ke květeně České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
-
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 2, Gefässpflanzen: Grundband : Mit 800 Abbildungen /.
-
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 4, Gefässpflanzen : kritischer Band : mit 743 Abbildungen.
-
Rothmaler, Werner. Exkursionsflora von Deutschland. Band 3, Gefässpflanzen: Atlasband. Berlin : Spektrum Akademischer Verlag, 2000. ISBN 3-8274-0926-8.
|