Vyučující
|
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
-
Brichcínová Stanislava, Mgr.
-
Kučerová Eva, RNDr. Ph.D.
-
Puš Zdeněk, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Exkurze zaměřená na metodiky sběru a vyhodnocení biologického materiálu, demonstraci významných skupin živočichů, rostlin a hub, jejich determinaci, bionomii, ekologii a ochranu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací, Exkurze, výuka v terénu
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát běžné a charakteristických živočichů a rostlin naší republiky v rozsahu biologie střední školy |
znát biologickou terminologii na úrovni střední školy |
znát základní metody biologického výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s terénní biologickou technikou (dalekohled, lupa, síť) |
umět pracovat s atlasy a určovacími klíči |
aplikovat různé výzkumné metody v terénu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát aktivně základní rostliny, houby a živočichy naší přírody vyskytující se v jarním období |
znát jedovavé, invazívní, chráněné, nebezpečné či jinak významné druhy rostlin, hub a živočichů včetně jejich ekologie či bionomie |
znát některé speciální terénní biologické metody |
Odborné dovednosti |
---|
poznat základní rostliny, houby a živočichy naší přírody vyskytující se v jarním období s pomocí určovcích klíčů |
poznat hlavní jedovavé, invazívní, chráněné, nebezpečné či jinak významné organismy a vědět jak se proti nim chránit |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Buchar, J. a kol. Klíč k určování bezobratlých.. Scientia. Praha, 1995.
-
Hudec, K. a kol. Příroda České republiky. Průvodce faunou. Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3.
-
Kaplan, Z. ed. Klíč ke květeně České republiky. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-2660-6.
-
Krejča, J. et al. Velká kniha živočichů. Priroda. Bratislava., 2001.
-
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 4, Gefässpflanzen : kritischer Band : mit 743 Abbildungen.
|