|
Vyučující
|
-
Labuda Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Wagner Vojtěch, prof. RNDr. CSc.
-
Adjal Eva, RNDr. Ph.D.
-
Šlehoferová Dagmar, Mgr.
-
Sevostyanova Miriam, RNDr. Ph.D.
-
Průša Jan, Mgr. et Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Exkurze zaměřená na metodiky sběru a vyhodnocení biologického materiálu, demonstraci významných skupin živočichů, rostlin a hub, jejich determinaci, bionomii, ekologii a ochranu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací, Exkurze, výuka v terénu
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát běžné a charakteristických živočichů a rostlin naší republiky v rozsahu biologie střední školy |
| znát biologickou terminologii na úrovni střední školy |
| znát základní metody biologického výzkumu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umět pracovat s terénní biologickou technikou (dalekohled, lupa, síť) |
| umět pracovat s atlasy a určovacími klíči |
| aplikovat různé výzkumné metody v terénu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát aktivně základní rostliny, houby a živočichy naší přírody vyskytující se v jarním období |
| znát jedovavé, invazívní, chráněné, nebezpečné či jinak významné druhy rostlin, hub a živočichů včetně jejich ekologie či bionomie |
| znát některé speciální terénní biologické metody |
| Odborné dovednosti |
|---|
| poznat základní rostliny, houby a živočichy naší přírody vyskytující se v jarním období s pomocí určovcích klíčů |
| poznat hlavní jedovavé, invazívní, chráněné, nebezpečné či jinak významné organismy a vědět jak se proti nim chránit |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Buchar, J. a kol. Klíč k určování bezobratlých.. Scientia. Praha, 1995.
-
Hudec, K. a kol. Příroda České republiky. Průvodce faunou. Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3.
-
Kaplan, Z. ed. Klíč ke květeně České republiky. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-2660-6.
-
Krejča, J. et al. Velká kniha živočichů. Priroda. Bratislava., 2001.
-
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 4, Gefässpflanzen : kritischer Band : mit 743 Abbildungen.
|