|
Vyučující
|
-
Adjal Eva, RNDr. Ph.D.
-
Čapková Milena, Mgr.
-
Labuda Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Wagner Vojtěch, prof. RNDr. CSc.
-
Sevostyanova Miriam, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Exkurze do přírody nebo polopřirozeného stanoviště (les, louka, rybník, lidská sídla) zaměřená na demonstraci běžných, modelových, chráněných či jinak významných zástupců rostlin, hub a živočichů, na geologické jevy, na přípravu a didaktické využití exkurze ve výuce biologie a geologie na základní a střední škole. Didaktické využití modelových zástupců rostlin, živočichů a geologických jevů v průběhu exkurze i ve výuce přírodopisu a biologie na základní a střední škole.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát biologickou and geologickou terminologii na úrovni střední školy |
| znát běžné druhy živočichů, hub, rostlin, hornin a nerostů na úrovni střední školy |
| znát základní metody biologického a geologického terénního výzkumu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umět pracovat s terénní biologickou a geologickou technikou a pomůckami (dalekohled, lupa, síť, apaa, určovací klíče) |
| je schopen podle základních znaků určit druhy živočichů, rostlin, hub, hornin a nerostů a zdůvodnit svoji determinaci odpovídajícími důkazy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| spolupracovat ve výzkumném týmu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zná nejvhodnější druhy rostlin, živočichů a hub pro pedagogickou praxi |
| zná základní geologické jevy a procesy vhodné pro pedagogickou praxi |
| zná základní určovací znaky organismů, hornin a nerostů vhodné pro pedagogickou praxi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umí didakticky transformovat svoji znalost přírody do vzdělávacího procesu |
| při determinaci druhů a popisu geologických jevů umí rozlišit podstatné znaky od znaků podružných a hierarchicky je setřídit |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Buchar, J. a kol. Klíč k určování bezobratlých.. Scientia. Praha, 1995.
-
Hudec, K., Kolibáč, J., Laštůvka, Z. Paňáz, M. a kol. Příroda České republiky.. Academia. Praha., 2007.
-
Kaplan, Z. ed. Klíč ke květeně České republiky. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-2660-6.
-
Krejča, J. et al. Velká kniha živočichů.. Priroda. Bratislava., 2001.
|