Předmět: Didaktická exkurze z biologie a geologie

« Zpět
Název předmětu Didaktická exkurze z biologie a geologie
Kód předmětu CBG/EXDG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
  • Nová Anna, Mgr.
  • Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Kučerová Eva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Exkurze do přírody nebo polopřirozeného stanoviště (les, louka, rybník, lidská sídla) zaměřená na demonstraci běžných, modelových, chráněných či jinak významných zástupců rostlin, hub a živočichů, na geologické jevy, na přípravu a didaktické využití exkurze ve výuce biologie a geologie na základní a střední škole. Didaktické využití modelových zástupců rostlin, živočichů a geologických jevů v průběhu exkurze i ve výuce přírodopisu a biologie na základní a střední škole.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát biologickou and geologickou terminologii na úrovni střední školy
znát běžné druhy živočichů, hub, rostlin, hornin a nerostů na úrovni střední školy
znát základní metody biologického a geologického terénního výzkumu
Odborné dovednosti
umět pracovat s terénní biologickou a geologickou technikou a pomůckami (dalekohled, lupa, síť, apaa, určovací klíče)
je schopen podle základních znaků určit druhy živočichů, rostlin, hub, hornin a nerostů a zdůvodnit svoji determinaci odpovídajícími důkazy
Obecné způsobilosti
spolupracovat ve výzkumném týmu
Výsledky učení
Odborné znalosti
zná nejvhodnější druhy rostlin, živočichů a hub pro pedagogickou praxi
zná základní geologické jevy a procesy vhodné pro pedagogickou praxi
zná základní určovací znaky organismů, hornin a nerostů vhodné pro pedagogickou praxi
Odborné dovednosti
umí didakticky transformovat svoji znalost přírody do vzdělávacího procesu
při determinaci druhů a popisu geologických jevů umí rozlišit podstatné znaky od znaků podružných a hierarchicky je setřídit
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Buchar, J. a kol. Klíč k určování bezobratlých.. Scientia. Praha, 1995.
  • Hudec, K., Kolibáč, J., Laštůvka, Z. Paňáz, M. a kol. Příroda České republiky.. Academia. Praha., 2007.
  • Kaplan, Z. ed. Klíč ke květeně České republiky. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-2660-6.
  • Krejča, J. et al. Velká kniha živočichů.. Priroda. Bratislava., 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr