Vyučující
|
-
Horešovská Štěpánka, RNDr. Mgr. Ph.D.
-
Dušáková Iva, Mgr.
-
Múčková Miroslava, Mgr.
-
Nová Anna, Mgr.
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Exkurze do Středomořské oblasti. Mořská fauna a flóra (mořské skupiny bezobratlých, ryby, ptáci, řasy). Ekologická zonace mořského pobřeží (skalnaté pobřeží, pláž). Středomořská flóra (makchie, stepní společenstva, ruderální flóra Středomoří) a příčiny jejich vzniku. Extrémní mořské biotopy (slaniska, brakické prostředí). Středomořské plodiny. Invazní druhy ve Středozemí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 6 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 8 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát systematickou zoologii a botaniku na úrovni střední školy |
znát základny ekologie rostlin |
znát základy biogeografie |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s terénní biologickou technikou (dalekohled, lupa, síť) a umět pořizovat biologickou dokumentaci objektů (fotografie aj.) |
umět pracovat s cizojazyčnou určovací literaturou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
být dostatečně fyzicky zdatný a odolný pro terénní exkurzi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základních a modelových druhů mořské i suchozemské středomořské fauny a flóry |
znát příčiny a důsledky ekologické krize středozemní oblasti od antických dob do současnosti |
znát ekonomicky a historicky významné druhy středomořských rostlin |
Odborné dovednosti |
---|
umět využít specializovanou biologickou terénní techniku pro terénní a dokumentační účely |
umět určit cizokrajné a nepůvodní organismy pomocí cizojazyčných atlasů, klíčů a webových databází |
umět vysvětlit příčiny ekologických změn podmíněných klimaticky a lidskou aktivitou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bergbauer, Matthias; Humberg, Bernd. Co žije ve Středozemním moři? : určovací příručka pro amatérské potápěče. Dotisk 1. českého vyd. Praha : Václav Svojtka & Co., 2002. ISBN 80-7237-310-2.
-
Motyčka, Vladimír; Roller, Zdeněk. Bezobratlí. (1) : všechny skupiny kromě hmyzu. 1. vyd. Praha : Albatros, 2001. ISBN 80-00-00884-X.
|