|
Vyučující
|
-
Sequensová Pavlína, RNDr. Ph.D.
-
Šilhavá Beata, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Praktikum probíhá formou blokové výuky od pátečního odpoledne, v sobotu a v neděli. Během praktika studenti ve skupinkách samostatně pracují na jednotlivých úlohách a vyhodnocují zjištěné výsledky. Některé úlohy (č. 1, 3) jsou vyhodnoceny napříč skupinami. Seznam úloh: 1 Vliv alelopatie na klíčivost řeřichy 2 Důkaz syntézy škrobu v asimilujících částech rostliny 3 Stanovení rychlosti transpirace 4 Závislost otevírání průduchů na turgoru svěracích buněk 5 Vliv etylenu na růst rostlin 6 Extrakce fotosyntetických pigmentů. Chromatografie na křídě 7 Porušení rostlinné buňky mrazem a vliv kryoprotektivních látek
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Laboratorní praktika
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 24 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 2 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát odborné termíny obecné biologie a botaniky na úrovni bakalářského studia biologie |
| znát stavbu rostlinné buňky na úrovni bakalářského studia biologie |
| znát stavbu, ontogenezi a rozmnožování rostlin na úrovni bakalářského studia biologie |
| znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni bakalářského studia přírodovědného oboru |
| znát fyzikální děje uplatňující se v živých organismech a v ekologických procesech na úrovni bakalářského studia přírodovědného oboru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| být schopen porozumět mezioborovým vztahům, zejména k fyzice a chemii |
| být schopen na základě zadání naplánovat, provést a vyhodnotit experiment |
| být schopen spolupráce na složité úloze ve skupině |
| být schopen interpretovat výsledky vlastního pozorování s ohledem na znalosti, které získal předchozím studiem |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znát vodní režim rostlin na úrovni pletiv, orgánů, jedince i ekosystému. |
| Popsat fyziologickou podstatu poškození mrazem včetně možných fyziologických adaptací rostlin na mráz. |
| Na příkladu alelopatie popsat mezidruhové vztahy rostlin včetně fyziologických mechanismů, které rostliny používají. |
| Popsat primární i sekundární fázi fotosyntézy, včetně role fotosynteticky aktivních barviv. |
| Na příkladu působení etylénu vysvětlit roli rostlinných regulátorů na vývoj rostlin. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| být schopen ověřit teoretické informace vhodně naplánovaným pokusem |
| dát do souvislosti pozorované jevy s teoretickými znalostmi získané studiem |
| zhodnotit výsledky experimentu s ohledem na teoretické znalosti získané studiem |
| vyvodit důsledky pozorování pro reálnou situaci |
| prezentovat výsledky svých měření a interpretovat je s ohledem na fyziologické děje probíhající v rostlinách |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Skupinová výuka, |
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Skupinová výuka, |
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Skupinová výuka, |
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Procházka S., Macháčková I., Krekule J., Šebánek J. a kol. Fyziologie rostlin. Praha.
|