Vyučující
|
-
Múčková Miroslava, Mgr.
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, přehled literatury. Chemické složení těl živočichů, základy cytologie, molekulární biologie ve vztahu k fyziologii živočichů. 2. Tělní tekutiny živočichů a homeostáze. 3. Imunologie. 4. Fyziologie oběhu tělních tekutin. 5. Fyziologie dýchání. 6. Fyziologie trávení. 7. Metabolismus. 8. Povrch těla, termoregulace, exkrece a osmoregulace. 9. Látkové řízení těla. 10. Nervový systém. 11. Smyslová soustava. Opora těla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát biologii živočichů na gymnaziální úrovni |
znát základy chemie a fyziky na gymnaziální úrovni |
znát biologii buňky na gymnaziální úrovni |
znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti |
---|
být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát podstatu fyziologických dějů probíhajících v tělech živočichů |
porozumět ontogenetickému vývoji na podkladě fyziologie |
zná roli hormonů a nervového systému v řízení celého těla živočichů |
rozumět základním biochemickým dějům na úrovni buňky a na subbuněčné úrovni |
rozumět výměně látek, energie a informací s prostředím |
Odborné dovednosti |
---|
chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď živočichů |
aplikovat fyzikální a chemické principy na fyziologické děje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Hruška M. Fyziologie živočichů a člověka I. a II.. Hradec Králové, 2012.
-
Hruška, M. Fyziologie živočichů a člověka. Gaudeamus H. Králové, 1994.
-
Janský, L. - Novotný, J. Fyziologie živočichů a člověka. Avicenum Praha, 1981.
-
Janský, Ladislav. Fyziologie živočichů a člověka I : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Novotný I., Hruška M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha, 2003.
-
Petrásek, R. - Šimek, V. - Janda, V. Fyziologie adaptací u živočichů a člověka. PřF MU Brno, 1992.
-
Rosypal S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85623-79-X.
|