Předmět: Základy geografie pro PS

« Zpět
Název předmětu Základy geografie pro PS
Kód předmětu CBG/G21
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sunek Jan, Mgr. Ph.D.
  • Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
  • Tomášek Petr, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Holá Klára, Doc. PaedDr. CSc.
  • Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
  • Honzíková Hana, RNDr. Ph.D.
  • Reissich Václav, RNDr. Ph.D.
  • Ondráš Jan, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Přírodní vědy a geografie - vzájemné vazby v minulosti a v současnosti; 2. Geografické nástroje a metody, jejich využití v přírodních vědách (geoprostorová revoluce a její odraz ve vědě i každodenním životě); 3. Využití moderních výzkumných geografických nástrojů a metod v multidisciplinárních přírodovědných výzkumech dynamiky klimatických a environmentálních změn v pleistocénu, holocénu a současnosti; 4. Tání ledovců (potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) -časoprostorové změny v rozloze a objemu zalednění, příčiny a následky tání ledovců; 5. Degradace permafrostu(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - rozšíření permafrostu, klimatické změny, vliv na ekosystémy a lidskou společnost; 6. Změna hladiny světového oceánu(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - doklady změn v minulosti, predikce do budoucnosti, příčiny a následky; 7. Akcelerace a změna frekvence katastrofických událostí(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání)-ohrožení a rizika, antropogenní vlivy; 8. Přírodní zdroje(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - kategorie přírodních zdrojů, základní principy udržitelného využití přírodních zdrojů; 9. Šíření nových druhů a nemocí(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - nepůvodní druhy, rostlinné a živočišné invaze, ekologický dopad; významné pandemie světa, příčiny a důsledky šíření nemocí v globalizovaném světě, socioekonomické důsledky; 10. Migracelidí (potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - příčiny a následky, motivační faktory, globální dimenze světové migrace (hlavní migrační trasy a cílové země), Česká republika a její vztah k mezinárodní migraci; 11. Nárůst počtu obyvatel světa(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - historický vývoj počtu obyvatel, projekce do budoucna, problémy spojené s rychlým nárůstem počtu obyvatel v některých regionech světa; 12. Válečné konflikty(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - příčiny a důsledky, aktuální ohniska konfliktů, časoprostorová proměna válečných konfliktů ve 20. a 21. století; geopolitické aspekty.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní terminologii z přírodovědných předmětů na středoškolské úrovni
popsat základní sféry Země
Odborné dovednosti
zaujmout stanovisko ke globálním otázkám dnešního světa
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit vztah geografie k ostatním přírodním vědám
popsat průběh a přínos geoprostorové revoluce
popsat možnosti využití geografických metod a nástrojů v multidisciplinárních přírodovědných výzkumech
Odborné dovednosti
zhodnotit zapojení geografie do výzkumu dynamiky klimatických, environmentálních a společenských změn
provést rozbor hlavních témat současné geografie
posoudit potenciál geografických témat pro výuku a vzdělávání v přírodních vědách
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • CLIFFORD, N.J.; HOLLOWAY, S.L.; RICE, S.P.; VALENTINE, G. Key Concepts in Geography. London, 2009. ISBN 978-1-4129-3021-5.
  • Ellis, E.C. Anthropocene: A Very Short Introduction. Oxford, 2018. ISBN 978-0198792987.
  • Field, Barry C. Natural resource economics : an introduction. 2nd ed. Long Grove : Waveland Press, 2008. ISBN 978-1-57766-531-1.
  • Flowerdew, Robin; Martin, David. Methods in human geography : a guide for students doing research projects. Harlow : Longman, 1997. ISBN 0-582-28973-4.
  • Nováček, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2795-9.
  • Rowntree; Lewis; Price; Wyckoff. Globalization and Diversity: geography of changing world. New Jersey, 2014. ISBN 978-0-321-82146-1.
  • Seják, Josef. Základy udržitelné ekonomie přírodních zdrojů a životního prostředí. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-758-3.
  • Smil, V. Globální katastrofy a trendy. Zlín, 2017. ISBN 978-80-7473-528-8.
  • Tomeš, Jiří; Festa, David; Novotný, Josef. Konflikt světů a svět konfliktů : střety idejí a zájmů v současném světě. Praha : P3K, 2007. ISBN 978-80-903587-6-8.
  • Toušek, Václav. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-114-4.
  • Vining, G.N. Human Geography. People, Culture & Landscapes. 1995.
  • Vladimír Jeníček, Jaroslav Foltýn. Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. Praha, 2010. ISBN 978-80-7400-326-4.
  • Waisová, Šárka. Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-390-0.
  • Walker, M. J. C. Quaternary dating methods. Chichester : John Wiley & Sons, 2005. ISBN 978-0470-86927-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr