|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do genetiky. Molekulární úroveň genetických procesů. 2. Organizace genomu eukaryot a prokaryot. Replikace, transkripce, translace a jejich regulace. Mutace, typy, rozdělení a příčiny jejich vzniku. 3. Obecná genetika Mendel, základní pojmy a zákony. 4. Obecné zákonitosti dědičnosti mnohobuněčných organismů. Vertikální přenos genetické informace. Genové interakce. Letální geny. 5. Genová vazba, mapování chromozomů a tříbodový test. 6. Dědičnost a pohlaví. 7. Dědičnost kvantitativních znaků. Základy statistiky. Mnohočetné alely. 8. Dědičnost krevních systémů. HLA systém. Mimojaderná dědičnost. 9. Genetika populací. Vztahy mezi četnostmi genotypů a alel. Použití Hardy-Wainbergova principu. 10. Molekulární evoluce. Neutrální teorie molekulární evoluce. 11. Genetika člověka. Genealogie a výpočty prognóz. Základy klinické a biochemické genetiky. 12. Genové inženýrství, biotechnologie a genová terapie. DNA diagnostika. 13. Eugenika a perspektivy lékařské genetiky. Genetická prognóza a prevence. Prenatální diagnostika.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 22 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znát základy molekulární biologie z minulého semestru Zvládat středoškolskou matematiku znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni Znát molekulární úroveň genetických procesů Znát organizace genomu eukaryot a prokaryot Znát Mendelovy a Morganovy zákony Znát pojem mutace, jejich vznik a typy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Znát základy molekulární biologie z minulem semestru Zvládat středoškolskou matematiku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znát molekulární úroveň genetických procesů. |
| Znát organizace genomu eukaryot a prokaryot |
| Znát genové interakce, letální geny, genová vazba. |
| Znát mapování chromozomů a tříbodový test, dědičnost a pohlaví, dědičnost kvantitativních znaků. |
| Znát základy statistiky, mnohotné alely, dědičnost krevních systémů, HLA systém, mimojaderná dědičnost. |
| Znát základy klinické a biochemické genetiky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Správně používat terminologii používanou v genetice. |
| Být schopen orientovat se v tvorbě genealogických stromů. |
| Umět řešit (počítat) jednoduché příklady a problémy v genetice. |
| Být schopen pečovat o jednoduché modelové organismy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Alberts, B. a kol. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem, 1998.
-
Pritchard, D., J. a Korf, B., R. Základy lékařské genetiky. Semily, 2007.
-
Rosypal, S. Úvod do molekulární biologie. Brno, 2006.
-
SNUSTAD D.P., SIMMONS M.J. Genetika. Masarykova univerzita v Brně, 2017. ISBN 978-80-210-8613-.
|