|
Vyučující
|
-
Wanner Jan, Mgr. Ph.D.
-
Urban Petr, doc. RNDr. PhD.
-
Gallas Václav, RNDr. Ph.D.
-
Malátková Olga, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1+2. Geosystémy - systémový přístup v přírodní sféře, základní principy a pojmy; 3. Vesmír - proměny pohledu na vznik Vesmíru, vznik a poloha Země ve Vesmíru; 4. Země - charakteristika a vymezení základních systémů; 5. Energetická bilance Země - energie v přírodních geosystémech a formy energie; 6. Geofyzikální systémy - gravimetrie, termika, seizmika a geomagnetismus; 7. Atmosférické systémy - atmosféra v systému planety Země, vývoj složení atmosféry, interakce atmosféra-hydrosféra; 8. Hydrologické systémy - koloběh vody z pohledu makro- a mikroměřítka, látková výměna, hydrologická bilance; 9. Geologické a geomorfologické systémy - globální horninový cyklus, zvětrávání, eroze-transport-sedimentace, systémový přístup v geomorfologii (např. ledovec jako systém, fluviální systémy); 10. Koloběh látek - cykly základních látek (uhlík, kyslík, dusík, fosfor) a jejich význam pro život; 11. Biogeografické cykly - globální systém života, systém rostlina-půda; 12. Antropogenní vliv na přírodní systémy - systémový přístup při hodnocení životního prostředí. Semináře: Semináře jsou zaměřeny na identifikování jednotlivých složek přírodních systémů; popsání a objasnění základních principů; nalezení analogických příkladů; načrtnutí schémat, grafů a tabulek charakterizujících jednotlivé systémy; předvedení a diskuze vlastních dílčích systémů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní terminologii z přírodovědných předmětů odpovídající středoškolské úrovni |
| vysvětlit základní problémy přírodních věd na středoškolské úrovni |
| definovat polohu Země ve Vesmíru |
| vyjmenovat základní sféry Země |
| popsat základní sféry Země |
| vyřešit jednoduché matematické příklady vycházející ze středoškolské matematiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat problémy z přírodních věd na středoškolské úrovni |
| používat základní terminologii přírodovědných předmětů odpovídající středoškolské úrovni |
| samostatně interpretovat výsledky získané jednoduchými výpočty |
| diskutovat výsledky získané řešením úloh |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit pojem geosystém |
| vyjmenovat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
| popsat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
| vysvětlit vzájemné vazby mezi základními geosystémy a jejich subsystémy |
| nakreslit schémata základních geosystémů, jejich subsystémů a vazeb mezi nimi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat toky látek, energie a hmoty v jednotlivých geosystémech |
| obhájit vlastní model vybraného dílčího geosystému |
| komentovat vzájemnou provázanost jednotlivých geosystémů |
| posoudit vliv změn globálních geosystémů na regionální variabilitu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brázdil, Rudolf. Úvod do studia planety Země : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
CHRISTOPHERSON, R.W. Geosystems: An Introduction to Physical Geography. Prentice Hall, 2011. ISBN 978-0321706226.
-
Jeník, Jan. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-040-8.
-
Newson, M.D., Hanwell, J. Systematic Physical Geography. London, 1982.
-
Oldfield, F. Environmental Change: Key Issues and Alternative Approaches. Cambridge, 2005. ISBN 978-0-521-82936-4.
-
STRAHLER, A., STRAHLER, A. Introducing Physical Geography. New Delhi, 2016. ISBN 978-8126562251.
|