Lecturer(s)
|
-
Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
-
Iglesias Mora Roman, Ing.
|
Course content
|
This course introduces students to the issues of using GIS in physical geography. In terms of this course the specific scientific issues are solved through particular GIS projects (definition of the problem and the area of interest, proposal and verification of hypotheses). Attention is focused mainly on geology and geomorphology.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Project-based instruction, Students' portfolio, Task-based study method, Individual study, Seminar
- Contact hours
- 12 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 24 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 17 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat základní komponenty GIS |
vyjmenovat základní datové formáty využívané v GIS |
vysvětlit koncept vektorových a rastrových dat |
vysvětlit principy zpracování geografických dat |
vysvětlit principy fungování základních analytických funkcí geografických informačních systémů |
Skills |
---|
získat geografická data z dostupných zdrojů |
zpracovat geografická data |
analyzovat geografická data |
vizualizovat geografická data v desktop GIS produktu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vyjmenovat příklady užití GIS v různých fyzickogeografických oborech |
vyjmenovat interpolační metody užívané pro tvorbu povrchů v GIS s příklady z fyzické geografie |
popsat metody mapové algebry s příklady z fyzické geografie |
popsat metody využívané pro analýzu vektorových dat s příklady z fyzické geografie |
Skills |
---|
aplikovat základní nástroje GIS při řešení fyzickogeografických problémů |
využít různé typy geografických dat a databází |
analyzovat zadaný fyzickogeografický problém v GIS: navrhnout postup jeho řešení (definovat hypotézy), určit vhodné nástroje GIS a jejich pořadí - sestavit pojmový model, verifikovat hypotézy |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Task-based study method |
Skills |
---|
Task-based study method |
Collaborative instruction |
Seminar |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Project |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Booth, Bob. Using ArcGIS 3D analyst. Redlands : ESRI, 2000. ISBN 1-58948-004-X.
-
Burrough, P. A. and McDonnell, R. A. Principles of Geographical Information Systems. Oxford, 2000. ISBN 0-19-823366-3.
-
Demek, Jaromír. Obecná geomorfologie : Vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. fakult univerzit. 1. vyd. Praha : Academia, 1988.
-
Demek. Manual of detailed Geomorphological Mapping. Academia. Prague, 1972.
-
McCoy, Jill; Johnston, Kevin. Using ArcGIS spatial analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-005-8.
-
Tuček, Ján. Geografické informační systémy : pricipy a praxe. 1. vyd. Praha : Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-091-X.
-
Voženílek, Vít. Integrace GPS/GIS v geomorfologickém výzkumu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0383-8.
|