Předmět: Geovědní hry a aktivity

« Zpět
Název předmětu Geovědní hry a aktivity
Kód předmětu CBG/GVHA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
  • Honzíková Hana, RNDr. Ph.D.
  • Svobodová Linda, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu I - požadavky k zápočtu, příklady didaktických her a aktivit do výuky 2. Úvod do předmětu II - teoretické pozadí didaktických her a pravidla pro jejich aplikace do výuky 3. Hry ve třídě bez použití IT, realizace her studenty 4. Hry ve třídě bez použití IT, realizace her studenty 5. Hry ve třídě bez použití IT, realizace her studenty 6. Hry ve třídě s použitím IT, realizace her studenty 7. Hry ve třídě s použitím IT, realizace her studenty 8. Hry ve třídě s použitím IT, realizace her studenty 9. Hry v terénu, realizace her studenty 10. Hry v terénu, realizace her studenty 11. Hry v terénu, realizace her studenty 12. Geocaching, orientační hry 13. Závěrečná hodina - diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zdůvodnit vhodnost zařazení her do výuky
popsat rizika zařazení her do výuky a navrhnout, jak se s riziky vypořádat
Odborné dovednosti
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
prezentovat výstup před lidmi
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit různé druhy didaktických her s geovědní tématikou
vyjmenovat konkrétní hry pro každý druh
objasnit základní pravidla a zásady pro zařazení her do vyučování
Odborné dovednosti
naplánovat vyučování pomocí vybrané didaktické hry s geovědní tématikou
hodnotit žáky/studenty v průběhu nebo na konci vybrané hry
reailzovat naplánované vyučování pomocí vybrané hry
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Studenti během semináře realizují vyučování pomocí vybrané didaktické hry. Studenti během vedení hry prokazují znalosti teoretického pozadí didaktických her a pravidla pro jejich aplikaci ve výuce.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Studenti během semináře realizují vyučování pomocí vybrané didaktické hry. Studenti během vedení hry prokazují schopnosti a dovednosti vést a hodnotit hru.
Doporučená literatura
  • Činčera, Jan. Práce s hrou : pro profesionály. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.
  • Fuller, G. The Trivia Lover's Guide to the World: Geography for the Lost and Found. 2012. ISBN 978-1442214033.
  • Goswami, Anuj. Geography Quiz Book. 2000. ISBN 978-81718264.
  • Koten, Tomáš. Škola? V pohodě! : metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Vyd. 1. Most : Hněvín, 2006. ISBN 80-86654-18-4.
  • LISENBEEA, P., HALLMANB, CH., LANDRYC, D. Geocaching is Catching Students' Attention in the Classroom. The Geography Teacher. 2015.
  • McClintock, Jack; Helgren, David. Everything is Somewhere: The Geography Quiz Book. 1986. ISBN 978-06880587.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • Walford, R. Using games in School Geography.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr