Vyučující
|
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět studia historické geologie a paleontologie. Obecná paleontologie. Vznik fosilií. 2. Stratigrafie. 3. Paleogeografie světa v geologické minulosti. 4. Prekambrium (vývoj zemské kury, hydrosféry a atmosféry; vznik a vývoj života, vznik eukaryot, ediakarská fauna). 5. Kambrium (rozdělení, kambrická evoluční fauna, kambrium v ČR). 6. Ordovik, silur (rozdělení, paleozoická evoluční fauna, výskyt na území ČR, ordovické vymírání). 7. Devon (rozdělení, terrestrizace, výskyt na území ČR). 8. Karbon, perm (rozdělení, moderní evoluční fauna, permské vymíráni, výskyt na území ČR). 9. Trias, jura (rozdělení, vývoj života, výskyt na území ČR). 10. Křída (rozdělení, vývoj života, K/T vymírání, výskyt na území ČR). 11. Paleogén (rozdělení, vývoj života, výskyt na území ČR). 12. Neogén (rozdělení, klimatické změny, výskyt na území ČR). 13. Kvartér (rozdělení, klimatické změny, fauna a flora na území ČR). Cvičení: 1-13: Paleontologie systematická. Přehled (cvičení) významných skupin fosilních živočichů (prvoci, houby, korálnatci, stromatopory, měkkýši, ostnokožci, trilobiti, korýši, graptoliti, stratigraficky významné mikrofosilie) a fosilních rostlin (ryniofyty, psilofyty, výtrusné rostliny, jehličnany, cykasy, jinany, benetity, krytosemenné rostliny).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základy botanických a zoologických systémů na středoškolské úrovni |
znát základný geografii světa |
popsat hlavní etapy vývoje Země na úrovni střední školy |
znát základy stratigrafie a geologických procesů na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a geologických procesů |
umět kriticky využívat webové databáze, zejména Wikipedii, a to i v angličtině |
umět kriticky pracovat s naší i cizojazyčnou literaturou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát členění geologické historie Země, paleogeografii prakontinentů, etapy hromadného vymírání, změny klimatu a jejich příčiny |
znát zákony, principy a terminologii stratigrafie |
znát typické vůdčí fosilie jednotlivých geologických období |
znát nejvýznamnější paleontologické oblasti a lokality ve světě a u nás |
znát geologickou historii (prostředí, horniny, fosilie) území České republiky |
znát historii vývoje prokaryotického a eukaryotického světa |
Odborné dovednosti |
---|
umět určit nejvýznamnější fosilie vyskytující se na území České republiky |
vysvětlit hlavní etapy geologické historie Země i území České republiky |
umět kriticky hodnotit názory na klimatické změny (včetně současných) |
syntetizovat poznatky ze všeobecné a historické geologie do logického modelu současného světa, s využitím poznatků o globální tektonice Země |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Gould, S. J. Dějiny planety Země.. Knižní Klub. Columbus. Praha., 1998.
-
Habětín, V., Knobloch, E. Kapesní atlas zkamenělin.. SPN. Praha., 1981.
-
Chlupáč, I. Geologická minulost České republiky.. Academia. Praha., 2002.
-
Ivanov, M., Hrdličková, S. a Gregorová, R. Encyklopedie zkamenělin.. Rebo Productions., 2001.
-
Kachlík, V. Vývoj organismů a jejich stratigrafický význam. UK Praha, 1992.
-
Košťák, M. et al. Putování naším pravěkem.. Granit. Praha., 2011.
|