Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Buněčný cyklus a jeho regulace, apoptóza, nekróza. 2. Reprodukce buněk, mitóza a meióza na molekulární úrovni, důsledky poruch těchto procesů v kancerogenezi a reprodukčním procesu. 3. Proces karcinogeneze, molekulárně genetické metody a jejich aplikace v patologii. Laserová mikrodisekce, Real Time PCR, chipové technologie. 4. Genový imprinting, jeho význam, příklady z lidské genetiky, metody studia. 5. Charakterizace virů, metody jejich detekce a charakterizace. 6. Diferenciace a vývoj mnohobuněčného organismu, problematika homeoboxových genů. 7. Molekuly imunitního systému, jejich funkce a význam v imunitních reakcích, podmíněnost jejich diverzity. 8. Metodické základy biotechnologií, klonování, vektory, restrikční enzymy a jejich význam, metody sledování genové exprese, transgenní zvířata. 9. Problematika klonování zvířat. 10. Genová terapie a možnosti tkáňového inženýrství, farmakogenetika. 11. Identifikace osob, mikrochimerismus, problematika volně cirkulujících nukleových kyselin. 12. Přehled probraných metod - shrnutí (metody molekulární genetiky: PCR a jeho modifikace, sekvenování, metody analýzy genové exprese 13. klonování, přehled mikroskopických technik, imunohistochemie, in situ hybridizace, event. návštěva specializované laboratoře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základního učivo molekulární a buněčné biologie na úrovni bakalářského studia biologie znát základy replikace, transkripce, translace a jejich regulace Znát typy rozdělení a příčiny vzniku mutací znát základy transpozice DNA znát základní metody molekulární biologie znát základního učivo genetiky na úrovni bakalářského studia biologie |
Odborné dovednosti |
---|
využívat znalostí z bakalářského studia, nebo si doplnit učivo na této úrovni analyticky spojovat fakta do smysluplného celku |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát chemické složení buňky, biopolymery, chaperony, genomiku. |
Znát genom a jeho strukturu. |
Znát metody studia genomů. |
Znát repetetivní sekvence a transpozony. |
Znát cytoskeletární princip organizace buňky, složky cytoskeletu a jejich funkce. |
Znát mezibuněčné signalizace, hormony a receptory. |
Odborné dovednosti |
---|
Popsat stavbu prokaryotické a eukaryotické buňky. |
Používá terminologii molekulární biologie. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Alberts, B. a kol. Základy buněčné biologie : úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998. ISBN 80-902906-2-0.
-
Alberts, Bruce. Molecular biology of the cell. 5th ed. New York : Garland Science, 2008. ISBN 978-0-8153-4106-2.
-
Kubišta, V. Obecná biologie. Fortuna Praha, 2000.
-
Rosypal, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
Rosypal, Stanislav. Úvod do molekulární biologie. 2.,rozš. vyd. Brno : Stanislav Rosypal, 1997.
-
Šmarda J. Metody molekulární biologie. Masarykova univerzita, 2010. ISBN 9788021038417.
-
Vlasák. Molekulární biologie.. Biologická fakulta JCU, 1998.
-
Žurovec, J. Molekulární biologie živočichů. Biologická fakulta JCU, 1999.
|