Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Eukaryotní a prokaryotní buňka - organely, mezibuněčné spoje, chemické složení, životní funkce buňky 2. Buňky - metabolismus, pohyb, komunikace, transport, růst, rozmnožování - mitosa, meiosa, atd. 3. Struktura DNA, RNA, proteinů, centrální dogma molekulární biologie, genetický kód 4. Struktura prokaryotního a eukaryotního genomu 5. Genové rodiny, repetitivni sekvence, transpozony, organelové genomy 6. Replikace, transkripce a posttranskripční úpravy 7. Translace a posttranslační úpravy, regulace genové exprese, metylace a jiné modifikace DNA 8. Kontrola buněčného cyklu, diferenciace, apoptóza, mutace, reparace, nádorová onemocnění, operony, fágová exprese, řízená transkripce u eukaryot, signální molekuly 9. Metody molekulární biologie - izolace nukleových kyselin, centrifugace, elektroforéza, restrikční enzymy 10. PCR, klonováni, značení NK, hybridizace 11. Sekvenování, sekvenování nové generace 12. Chromatografie, in vitro translace, FISH, DNA čipy 13. CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) a jejich možnosti pro budoucnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát a ovládat chemické názvosloví Vědět biochemickou podstatu dějů, které probíhají v živých organismech ovládat biologii a chemii na gymnaziální úrovni znát stavbu buňky na gymnaziální úrovni znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
používat samostatné myšlení a má schopnost studia literatury na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát strukturu a složení virů, eukaryotních a prokaryotních organismů. |
Znát formy genetické informace, jejího přenosu a úprav. |
Popsat replikaci, transkripci a translaci. |
Znát a vysvětlit dogma molekulární biologie a popsat všechny děje, které s ním souvisí. |
Znát diferenciaci, apoptózu a další podobné děje probíhající v organismu. |
Znát PCR a další metody molekulární biologie. |
Odborné dovednosti |
---|
Používá základní terminologii molekulární biologie. |
Navrhuje použití základních metod molekulární biologie. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Alberts, B. a kol. Základy buněčné biologie : úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998. ISBN 80-902906-2-0.
-
Alberts B. Molecular Biology of the Cell. New York: Garland Science, 2014.
-
Jelínek, Jan. Úvod do biochemie a molekulární biologie (nejen) pro gymnázia. Vydání první. 2021. ISBN 978-80-7402-440-5.
-
Kubišta, V. Obecná biologie. Fortuna Praha, 2000.
-
Rosypal, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
Rosypal, Stanislav. Úvod do molekulární biologie. 2.,rozš. vyd. Brno : Stanislav Rosypal, 1997.
-
Šmarda J. Metody molekulární biologie. Masarykova univerzita, 2010. ISBN 9788021038417.
-
Žurovec, J. Molekulární biologie živočichů. Biologická fakulta JCU, 1999.
|