Vyučující
|
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní údaje o VŠ studiu, kvalifikační a kariérní postup, VŠ tituly v ČR a ve světě. 2. Zahraniční mobility a vědecké stáže. Principy tvůrčí, vědecké a odborná práce v biologii, definice vědy, etika vědy, mezinárodní spolupráce v biologických oborech. 3. Informační zdroje a práce s nimi I., informace k samostatné práci studentů. 4. Informační zdroje a práce s nimi II. 5. Informační zdroje a práce s nimi III. 6. Příprava výzkumného projektu z biologických disciplín, studentské projekty a soutěže. 7. Projekty a grantové systémy, ekonomické zajištění biologického výzkumu. 8. Odborné semináře a konference, příprava přednášky a prezentace v biologických oborech. 9. Příprava posteru. Příprava odborného a vědeckého textu (bakalářská, diplomové práce, odborný text). 10. Oponentní a recenzní řízení, peer review proces. 11. Hodnocení výzkumu v biologických oborech. 12. Akreditace pracovišť a programů. 13. Popularizace vědy. Výstavy, expozice, muzea, science communication v biologických oborech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít zájem o přírodní vědy a vědecký přístup k řešení problémů |
Odborné dovednosti |
---|
umět kriticky využívat webové databáze, zejména Wikipedii, a to i v angličtině |
umět kriticky pracovat s naší i cizojazyčnou literaturou |
umět pracovat s PC včetně SW prezentace či jiným grafickým programem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát klíčové milníky historie jednotlivých přírodovědných oborů, zejména biologie |
znát akademické prostředí, možnosti a podmínky akademické a vědecké kariéry |
znát principy vědecké práce a jejího hodnocení, systému grantů, konference a mobility |
znát možnosti prezentace vědecké a odborné práce do běžné společnosti (soutěže, výstavy, workshopy, přednášky apod). |
Odborné dovednosti |
---|
umět vytvořit konferenční poster be able to made the poster to conference |
umět pracovat s literaturou včetně pravidel jejího citování a vytvořit správnou strukturu vědeckého (odborného) článku či kvalifikační práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Šesták, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha, 2000.
|