Vyučující
|
-
Honzíková Hana, RNDr. Ph.D.
-
Vávrová Jarmila, Mgr.
-
Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
-
Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
-
Svobodová Linda, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1 AFRIKA: Geogr. regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geo. Přístupy k regionalizaci Afr. v SŠ výuce geo. Kontrasty a podobnosti reg. Dělení Afr. na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Hist. dědictví Afr. Jak se vypořádat se stereotypním myšlením ve výuce rozv. reg. Počítačová prezentace jako základní prostředek didakt. transformace při front. výuce geogr. Afr. 2 AFRIKA: FG charakteristiky Afr. kontinentu a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Klim. specifika v Africe a jejich vliv na ostatní geosféry. Vazby mezi jednotlivými přír. sférami. Monzun a savany. Environ. problémy TDL. Možnosti využití GIS k zatraktivnění výuky FG charakteristik Afr.. 3 AFRIKA: HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transf. pro výuku na SŠ. Vývoj charakteristik afr. obyvatelstva v prostoru a čase.Mezinárodní obchod v rámci Afr. i do a z ní. Příčiny konfliktů v Afr. ve 20. a 21. stol. Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních sociál. problémů v Afr.. 4 AFRIKA: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Afr.. Vliv přír. sfér na socioek. sféru v jednotlivých afr. regionech. Jak strukturovat SŠ hodinu region. geogr. Afr.. Příklady technik a org. forem výuky při propojování FG a HG znalostí ve výuce region. geogr. Afr.. Příklady využití interakt. tabule při výuce region. geogr. Afr.. 5 ASIE: Geogr. regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci Asie při SŠ výuce geogr..Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Asie na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Geopolit. situace ve vybraných asij. regionech a její proměny v čase. On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie. 6 ASIE: FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. FG extrémy Asie a jejich didakt. transf.. Vliv monzunu a mořského proudění na vybrané asij. regiony. Vizualizace vybraných FG procesů pomocí videí a výukových programů. 7 ASIE: HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Demografická a hospodářská specifika asijských regionů.Příčiny a důsledky region. rozdílů. Vývoj čínského hospodářství ve 20. a 21. stol.. Moderní válečné konflikty v Asii + islamismus. Vizualizace vybraných HG fenoménů Asie pomocí GIS jako aktivizační a motivační prvek výuky. 8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Asie. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu modelového regionu Asie. Výběr vhodných metod, org. forem výuky a podpůrných médií pro SŠ výuku region. geogr. Asie. Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky geogr. Asie. 9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Geogr. regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci A&O. Klady a zápory využití výhradně FG členění při výuce geogr. A&O. Oceánie a její současné environm. a soc. problémy. Elektr. sbírky map a jejich využití ve SŠ výuce geografie A&O. 10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Specifika FG regionů Austr.. ENSO. Didakt. transf. environm. katastrofy na Velikonočním ostrově. Antropo. ovlivnění přír. prostředí v Oceánii. PC animace a možnosti jejího využití při SŠ výuce FG procesů v A&O. 11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Surovinová základna Austr. a její vliv na vyspělou ekonomiku státu. Rozdíly a podobnosti v hosp. vyspělosti států Oceánie - možnosti a bariéry jejich rozvoje. Tur. ruch v regionu.Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při SŠ výuce HG charakteristik Oceánie. 12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu A&O. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu Nov. Zélandu a vybraného regionu Austr.. Možnosti využití skupinové práce na příkladu environm. problematiky Nauru a jeho nejisté budoucnosti. Google Earth jako vhodný vizual. doplněk při SŠ výuce geografie Austr..
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační ormy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat rozdíly mezi vyučovacími metodami a organizačními formami |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu geografie zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi a sebereflexi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
regionalizovat (v různých geografických dimenzích) kontinenty Afriky, Asie a Austrálie |
definovat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
definovat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti obecné fyzické i humánní geografie do výuky vymezených regionů a předvést integraci těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
provést didaktickou transformaci vybraného učiva na úrovni pro střední školu |
demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii, a přitom klást důraz na vztahy mezi jednotlivými tématy |
používat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie (vhodné výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
navrhovat vhodné metody k reflexi vlastní výuky regionálně-geografických témat |
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Journal of Geography in Higher Education.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Fouberg, E.H. Understanding World Regional Geography. Chichester, 2015. ISBN 978118996645.
-
Lew, Alan; Hall, Colin, M., Timothy, Dallen. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing. 2022.
-
Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
|