|
Vyučující
|
-
Vaculík Vojtěch, RNDr. Ph.D.
-
Bokotová Iva, Mgr. Ph.D.
-
Blechová Eva, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1 EVROPA: Regionalizace Evr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce. Regionalizace Evr. v 21. stol. z pohledu FG i HG. Vliv EU na podobu současné Evr. - výhody a nevýhody. Výukové programy jako doplněk vyučování o EU. 2 EVROPA: FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. pro SŠ. Přír. podmínky Evr. a jejich vazba na tur. ruch. Využití Google Earth a výukových videí při vyučování přírodních podmínek Evr.. 3 EVROPA: HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. pro SŠ. Specifika hosp. vývoje jednotlivých regionů, vliv na současnou podobu a vyspělost regionů. Současná geopolit. situace na Balk. po-ově a v postsovět. zemích, její didakt. transform. pro SŠ. Interaktivní tabule jako doplněk výuky HG charakteristik Evr.. 4 EVROPA: Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu Evr. na SŠ. Ukázková hodina vybraného evr. regionu pro SŠ. Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktiviz. forem výuky. Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce RG Evr.. Využití GIS v modelové hodině, jednoduché analýzy vhodné k získávání souvislostí. 5 SEVERNÍ AMERIKA: Regionalizace SA v 21. stol. při SŠ výuce. Vymezení SA a její dělení na FG i HG regiony. Příčiny a následky multikulturality SA a jejich didakt. transform. pro SŠ. Zapojení interaktivní tabule při regionalizaci SA. 6 SEVERNÍ AMERIKA: FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro SŠ. Základní charakteristky i specifika přír. sfér SA. Tektonické pohyby na Z pobřeží SA a jejich didakt. transform. pro SŠ. Přírodní krajiny SA. Integrace výukových programů a animací pro vizualizaci FG procesů a problematiky tektonických pohybů v SA. 7 SEVERNÍ AMERIKA: HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro SŠ. Nerostné bohatství a jeho vliv na hosp. vyspělost v SA regionech. Dopad těžby na ŽP - didakt. transform. problematiky těžby ropných písků v Kanadě a těžby břidlicového plynu v USA. Stupeň mechanizace a intenzifikace zemědělství versus ekol. zemědělství v SA - didakt. transform. pro SŠ. Využití didakt. videí a Google Earth pro názorné ukázky vybraných HG charakteristik ve výuce. 8 SEVERNÍ AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu SA na úrovni SŠ. Model. vyuč. hod. vybraného regionu SA na SŠ s důrazem na souvisloti a vazby mezi jednotl. sférami. Potenciál a bariéry budoucího rozvoje vybraného regionu. Práce s GIS v rámci model. hodiny pro získání souvislostí mezi FG a HG sférami. 9 JIŽNÍ AMERIKA: Regionalizace JA v 21. stol. pro SŠ. Přístupy k regionalizaci JA z hlediska FG i HG. Historie osidlování JA a její vliv na souč. podobu a regionalizaci. Volně dostupné map. zdroje - možnosti využití při regionalizaci JA. 10 JIŽNÍ AMERIKA: FG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. na úrovni SŠ. FG charakteristika regionů JA. Specifika přír. procesů v JA - projevy ENSO na Z pobřeží JA, jejich vliv na ekonomiku států. Možnosti zařazení této problematiky do výuky na SŠ. Didakt. transform. problematiky TDL v Amazonii. Animace, schémata a videa při didakt. transfom. jednotlivých procesů. 11 JIŽNÍ AMERIKA: HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro SŠ. HG charakteristika regionů JA. Hosp. úroveň států JA - didakt. transform. na úrovni SŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních). Struktura mezin. obch. JA (jednostranně zaměřený vývoz), char. znaky zemědělství. Možnosti využití dokumentárních pořadů při výuce socioekon. charakteristik. 12 JIŽNÍ AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu JA na SŠ. Model. vyučovací hodina na příkl. Brazílie - vazby přír. a socioekon. sfér. Možnosti a problémy budoucího rozvoje. Využití volně dostupných družicových a leteckých snímků pro aktivizaci žáků na SŠ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| užívat znalosti fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia |
| korektně sestavit didaktický test |
| motivovat žáky k výuce geografie na SŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti obecné didaktiky pro SŠ |
| korektně používat znalosti v rozsahu didakticko-geografických předmětů |
| plánovat a realizovat vyučovací hodinu zeměpisu pro SŠ stupeň |
| hodnotit práci žáků v hodinách zeměpisu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| dělit kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony podle různých kritérií |
| využívat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provádět didaktickou transformaci na úrovni učiva pro střední školy a demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii |
| používat při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
| aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické a humánní) do výuky vymezených regionů a prezentovat propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
| klást důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy |
| navrhovat vhodné metody k reflexi vlastní výuky regionálně-geografických témat |
| začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
| rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Projektová výuka, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Journal of Geography in Higher Education.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Hobbs, J.J. Fundamentals of World Regional Geography. Independence, 2012. ISBN 9781133113782.
-
Knox, P.L. Human Geography: Places and Regions in Global Context. Upper Saddle River, 2015. ISBN 9780321769664.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Lew, Alan; Hall, Colin, M., Timothy, Dallen. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing. 2022.
|