|
Vyučující
|
-
Březinová Mariia, Mgr.
-
Urban Petr, doc. RNDr. PhD.
-
Wanner Jan, Mgr. Ph.D.
-
Gallas Václav, RNDr. Ph.D.
-
Podzimková Dana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Didaktická transformace - teorie - Didaktická transformace obecných geografických témat na úrovni učiva pro ZŠ. - Zdroje geografických informací pro výuku (články, publikace, internetové stránky, modely atd.). - Integrace pomůcek do vyučování zeměpisu (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.). - Neformální vzdělávání v zeměpisu jako doplněk klasického školního vyučování).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele |
| vysvětlit základní pojmy používané v kurikulárních dokumentech |
| vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
| vysvětlit pomy z obecné fyzické a humánní geografie, kartografie a GIS |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě analýzy kurikulárních dokuemntů u vybraného tématu geografie zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací jednotku/hodinu, realizovat ji a následně provést reflexi a sebereflexi |
| vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy studentů SŠ |
| analyzovat základní kurikulární dokumenty |
| analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit pojem didaktická transformace |
| popsat relevantní zdroje informací (články, internetové stránky, modely, publikace atd.) pro vyučování geografie na SŠ |
| popsat relevantní technické vybavení (výukové prgramy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro studenty názornější a snáze pochopitelná |
| vysvětlit význam a obsah formálního a neformálního vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| předvést didaktickou transformaci vybraného obecně geografického tématu |
| využívat relevantní zdroje informací (články, modely, publikace, prezentace, internetové zdroje) pro vyučování geografie na SŠ |
| vhodně využívat technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro studenty snáze pochopitelná a více názorná |
| diskutovat rozdíl mezi formálním a neformálním vzděláváním |
| začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
| rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
Knox, Paul L.; Marston, Sallie A. Human geography :places and regions in global context / places and regions in global context. 6th ed. Boston : Pearson, 2013. ISBN 978-0-321-72887-6.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Pluháčková, Markéta; Duffek, Václav; Stacke, Václav; Mentlík, Pavel. Kritická místa kurikula : zeměpisu : na 2. stupni základní školy. I. / Markéta Pluháčková, Václav Dufffek, Václav Stacke, Pavel Mentlík. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-261-0934-1.
-
Strahler, A. Introducing Physical Geography. Wiley. 2016.
|