Vyučující
|
-
Svobodová Linda, Mgr.
-
Sunek Jan, Mgr. Ph.D.
-
Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
-
Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
-
Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Zvoníčková Iva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická transformace - teorie. 2. Didaktická transformace obecných geografických témat na úrovni učiva pro ZŠ - příklady modelových didaktických transformací. 3. Zdroje geografických informací pro výuku (články, publikace, internetové stránky, modely atd.). 4. Integrace pomůcek do vyučování zeměpisu (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.). 5. Neformální vzdělávání v zeměpisu jako doplněk klasického školního vyučování. 6. Realizace modelových hodin z obecné geografie a jejich evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
vysvětlit pojmy z obecné fyzické i humánní geografie, kartografie a GIS |
Odborné dovednosti |
---|
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích |
Obecné způsobilosti |
---|
disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích; rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění; jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy; disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojem didaktická transformace a uvést její specifika pro různé obory geografie |
popsat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu |
popsat relevantní technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná |
vysvětlit obsah a význam formálního a neformálního vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
předvést didaktickou transformaci vybraného obecně geografického tématu |
využívat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu |
využívat technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná |
diskutovat rozdíl mezi formálním a neformálním vzděláváním |
začlenit do výuky vhodné úlohy cílené na reflexi vzdělávacího procesu |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
BIDDULPH, Mary, LAMBERT, David a BALDERSTONE, David. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group,, 2015. ISBN 978-1-138-77.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
Knox, Paul L.; Marston, Sallie A. Human geography :places and regions in global context / places and regions in global context. 6th ed. Boston : Pearson, 2013. ISBN 978-0-321-72887-6.
-
Pluháčková, Markéta; Duffek, Václav; Stacke, Václav; Mentlík, Pavel. Kritická místa kurikula : zeměpisu : na 2. stupni základní školy. I. / Markéta Pluháčková, Václav Dufffek, Václav Stacke, Pavel Mentlík. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-261-0934-1.
-
Strahler, A. Introducing Physical Geography. Wiley. 2016.
|