Course: Modern methods in teaching general geography

« Back
Course title Modern methods in teaching general geography
Course code CBG/MVOGZ
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Svobodová Linda, Mgr.
  • Sunek Jan, Mgr. Ph.D.
  • Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
  • Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Zvoníčková Iva, Mgr.
Course content
- Didactical transformation - theory - Didactical transformation of general geographical topics on the elementary school level - Sources of information for geographical lessons (articles, publication, websites, models etc.) - Integration of technical equipment in teaching geography (educational software, models, presentations, Google Earth etc.) - Informal education in geography as an addition to classic school lessons (didactical transformation of geographical processes using the exhibitions in Techmania science centre) - Environmental education within teaching geography - Realisation of model lecture and it evaluation

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 65 hours per semester
prerequisite
Knowledge
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá
vysvětlit pojmy z obecné fyzické i humánní geografie, kartografie a GIS
Skills
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků
analyzovat základní kurikulární dokumenty
analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích
Competences
disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích; rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění; jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy; disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi.
learning outcomes
Knowledge
explain the concept of didactic transformation (pedagogical content knowledge) and its specifics in various geographical topics
describe relevant information sources (articles, publications, websites, models, etc.) for geography education
describe relevant technical equipment (tutorials, models, presentations, Google Earth, etc.) that make difficult geographical topics easier to understand
explain the content and importance of formal and informal education
Skills
demonstrate didactic transformation (pedagogical content knowledge) of selected theme from general geography field
use relevant sources of information (articles, publications, websites, models, etc.) for geography education
use the technical equipment (tutorials, models, presentations, Google Earth, etc.) that makes difficult geographical topics easier to understand
discuss the difference between formal and informal education
incorporate appropriate tasks focused on reflection of educational process into teaching practice
develop metacognition of educational process both own and of pupils
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with visual aids
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Discussion
Skills
Seminar
Field trip
Task-based study method
Skills demonstration
Textual studies
Competences
Practicum
Task-based study method
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Portfolio
Skills
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Practical exam
Competences
Continuous assessment
Practical exam
Recommended literature
  • BIDDULPH, Mary, LAMBERT, David a BALDERSTONE, David. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group,, 2015. ISBN 978-1-138-77.
  • Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
  • Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
  • Knox, Paul L.; Marston, Sallie A. Human geography :places and regions in global context / places and regions in global context. 6th ed. Boston : Pearson, 2013. ISBN 978-0-321-72887-6.
  • Pluháčková, Markéta; Duffek, Václav; Stacke, Václav; Mentlík, Pavel. Kritická místa kurikula : zeměpisu : na 2. stupni základní školy. I. / Markéta Pluháčková, Václav Dufffek, Václav Stacke, Pavel Mentlík. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-261-0934-1.
  • Strahler, A. Introducing Physical Geography. Wiley. 2016.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester