Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu CBG/NAPGN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti navštíví 5 vyučovacích hodin zeměpisu na škole příslušného stupně. Studenti pozorují průběh vyučování a analyzují ho z hlediska časového rozvržení, použitých výukových metod a organizačních forem, motivace žáků a jejich hodnocení. Studenti hodnotí jednotlivé složky vyučování v rámci diskuse s vyučujícím a následně v písemném rozboru.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studijní praxe, Samostatná práce studentů
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 2 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat výukové metody a organizační formy a popsat jejich specifika, výhody a nevýhody
popsat možnosti vhodné motivace pro geografická témata
popsat možnosti a způsoby hodnocení žáků a jejich výstupů
vyjmenovat vhodné pomůcky pro výuku zeměpisu a objasnit jejich přínos
Odborné dovednosti
analyzovat postvení geografie a jejich dílčích disciplín v kurikulárních dokumentech pro daný stupeň vzdělávání
správně definovat výukové cíle hodiny
sestavit přípravu na hodinu se všemi náležitosmi
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků
vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace a uvést příklady z navštívených hodin
vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady z navštívených hodin
popsat časové rozložení a strukturu vyučovací hodiny na příkladech
Odborné dovednosti
analyzovat vyučovací hodinu z psychodidaktického hlediska (volba výukových metod, organizačních forem, časové rozvržení, hodnocení apod.)
analyzovat hodinu z ontodidaktického hlediska (odborná správnost, přiměřenost danému věku žáků, didaktická transformace odborných poznatků)
hodnotit vybrané výukové situace a interakce a své hodnocení obhájit pomocí relevantních argumentů
porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BIDDULPH, Mary, LAMBERT, David a BALDERSTONE, David. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group,, 2015. ISBN 978-1-138-77.
  • Bott, Gemma. How to: create great lessons: 100 tools for planning. Oxford: Oxford University Press, 2018. ISBN 978-0-19-841791-0.
  • Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Chandler-Grevatt, Andrew. How to: assess your students: making assessment work for you. Oxford: Oxford University Press, 2018. ISBN 978-0-19-841792-7.
  • Janík, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
  • Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
  • Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
  • Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
  • Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
  • Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • Morgan, J. Teaching Secondary Geography as if the Planet Matters. London, 2012. ISBN 978-04-1556-388-8.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
  • Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
  • ŠUPKA, J. aj. Didaktika geografie I. PF MU Brno, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr